Zaplecze część 7 – linkowanie zaplecza


To, że strony będące zapleczem trzeba podlinkować z zewnętrznych źródeł wie pewnie każdy, kto ma choć jeden serwis, który nazywa „zapleczem”. Jak zauważyłem, często są jednak zadawane pytania o to czy linkować zaplecze pomiędzy sobą a jeśli tak to jak to robić.
W tym wpisie opiszę parę schematów linkowania wewnątrz zaplecza. Będą to schematy podstawowe, które są poddawane ciągłym modyfikacją, w zależności od potrzeb.

A może nie linkować ?

Przewrotnie zacznę jednak od pytania powyżej. W dobie gdy wyszukiwarki coraz lepiej radzą sobie z wykrywaniem schematów, może lepiej zrezygnować z linkowania pomiędzy zapleczem.
Znam wielu pozycjonerów, którzy tak właśnie robią na całym zapleczu lub jego większej części.
Takie działanie ma zalety. Teoretycznie dzięki temu, że serwisy nie są ze sobą powiązane ciężej wykryć fakt, że należą do jednej osoby lub, że pracują na dobro danego serwisu www.
Takie działanie jest bardzo skuteczne „na ludzi”, na wyszukiwarki także, choć one bardziej moim zdaniem zwracają uwagę na inne czynniki niż na to jak jest linkowane.
Schemat takiego zaplecza mógłby więc wyglądać tak:
… Czytaj dalej »

Ech te polskie spamery

Od kilku dni na blogu mam nawał spam komentarzy. Nie jest to zjawisko rzadkie u mnie, jednak tym razem wyróżnikiem jest fakt, że te komentarze dotyczą „pozycjonowanych” polskich witryn, przeważnie firmowych.
Zastanawiałem się do jakiej kategorii dodać ten wpis, stwierdziłem, że do SEO no bo przecież chodzi o pozycjonowanie….

Zaczęło się niewinnie, ot jakiś komentarz w języku Szekspira, tylko url jakiś znajomy.

Sprawdzam więc, a tu przekierowanie 301 na serwis jakiegoś zakładu optycznego.

Drugi zauważony przeze mnie komentarz to już elaborat o usługach hydraulicznych w Polsce. Wciąga mnie swą treścią i wartką akcją, czytam więc go do końca z wypiekami na policzkach.

Pod następną 301 witryna poznańskiej firmy hydraulicznej. Niestety ku mojej rozpaczy treści na stronie mierne w porównaniu do pasjonującego komentarza.
… Czytaj dalej »

Zaplecze część 6 – domeny i serwery


O domenach i serwerach można pisać wiele co widać po ilości dyskusji na forach lub wpisach na blogach.
Nie chciałbym jednak zacząć pisać kolejnego poradnika o tych tematach dlatego też skoncentruje się na najważniejszych rzeczach, których po prostu nie można zabraknąć w moim cyklu wpisów o zapleczu.

Domeny

Domenę, jaką wybierzemy dla naszego serwisu możemy rozpatrywać pod wieloma kryteriami. Na potrzeby tego wpisu pozwolę wymienić sobie tylko kilka z nich.
– hierarchia
– długość
– łatwość zapamiętywania
– przydatność marketingowa
– zgodność z tematyką (użycie frazy w nazwie +5 do SEO :))
– i inne.
Z punktu widzenia serwisu głównego ważne jest aby zwrócić uwagę na wszystkie aspekty związane z domeną, jednak w przypadku zaplecza większość z nich nie jest istotna.

Nazwa

Łatwość zapamiętywania czy też sprawy marketingowe możemy a nawet musimy pominąć. Jeśli nie jest to witryna zaplecza, która kiedyś stanie się oddzielnie działającym serwisem, lepiej by się nie „wychylała” więc nie zwracamy na to uwagi.
Oczywiste jest to, że jeśli mamy „fajną” nazwę to możemy ją wykorzystać nawet w zapleczu, nie ma jednak takiej potrzeby.
Z nazwami domen na zaplecze jest jeden poważny problem – po wymyśleniu kilkudziesięciu/kilkuset nazw ciężko jest nie wpaść z rutynę lub nie stosować jakiś schematów (katalog1. katlaog2, katalog3 itp itd.).
Schematy jednak nie są dobre, takie serie są niestety często seryjnie banowane…
… Czytaj dalej »

Zaplecze część 5 – bezpieczeństwo zaplecza

Bezpieczeństwo zaplecza to temat, nad którym warto się zastanowić już w trakcie koncepcji.

Odpowiednio przemyślane zasady mogą nas uchronić przed masowymi banami albo przed wykryciem całego naszego zaplecza przez konkurencje.
A brak zwracania uwagi na to co robimy może mieć smutne konsekwencje.

Oczywiście wyszukiwarki nie są „głupie” i niezależnie co się zrobi trzeba liczyć się z tym, że zniknięcie z indeksu jest nieuniknione. Przy pewnej wielkości zaplecza taka „przygoda” zdarzy się prawdopodobnie prędzej czy później.
Warto więc pomyśleć nad tym by zminimalizować potencjalne straty.

Konkurencja

Jak wiadomo konkurencja nie śpi :). Możemy napotkać kogoś kto z różnych przyczyn będzie chciał się dowiedzieć jakie witryny robimy oraz ile ich mamy.
Nieraz ten ktoś będzie szukał po prostu pomysłu ale może się zdarzyć, że wyszukując nasze witryny będzie je zgłaszał do wyszukiwarek jako spam.
Wedle zasady – jeśli nie możesz przeskoczyć konkurencji to ją wyeliminuj.

Niestety nie jesteśmy w stanie w pełni ukryć swojego zaplecza. Możemy jedynie podjąć działania, które spowodują, że szukający nie znajdzie naszych witryn lub nie będzie wiedział, że są nasze.

Najłatwiej jest to osiągnąć różnicując cokolwiek się da…

Wyszukiwarki

Wyszukiwarki za to będą „szukały” naszego zaplecza by je ocenić i usunąć ze swoich indeksów takie witryny, które nie spełniają ich wymagań lub w jakiś sposób (nieraz znany tylko „wyszukiwarkom”) są niezgodne z ich regulaminami.
Większość z tym prac wykonują automaty, które oceniają nasze strony według jakiś parametrów.

By im to utrudnić – różnicujmy w naszym zapleczu co się da…

Różnicowanie

W biznesie dywersyfikacja jest podstawowym mechanizmem podniesienia bezpieczeństwo.
Dzięki zróżnicowanemu towarowi w sklepie lub ofercie produkowanych przez nas przedmiotów albo zróżnicowanym portfelu inwestycyjnym na giełdzie, w przypadku jakiejś nieprzyjemnej dla nas sytuacji, straty będą mniejsze albo na tyle nieistotne, że wyjdziemy na plus.
Nie inaczej jest w SEO. Dzięki temu, że nie będziemy robili wszystkiego „na jedno kopyto” podniesiemy znacznie poziom bezpieczeństwa tego co zrobiliśmy.

Co warto więc dywersyfikować ?
… Czytaj dalej »

Dedyk jak lego

Na szkoleniach lub prezentacjach w trakcie omawiania serwerów, opisuję „serwer dedykowany” osobny komputer, który służy tylko naszym celom.

Przed oczami moich słuchaczy, w zależności od posiadanej wiedzy, prawdopodobnie kreuje się obraz jakiejś obudowy komputerowej postawionej gdzieś w rzędach na półkach, jak na zdjęciu, albo gdzieś pod ścianą lub wciśniętej do szafy serwerowej typu rack.

Gdy później stwierdzam, że z moich obserwacji wynika, że mój serwer wstawiony w kolokacji jest wydajniejszy niż zakupiony serwer dedykowany o podobnych parametrach, zawsze zadawane mi się pytanie – dlaczego ?

Często też pada stwierdzenie, że przecież, pomijając kwestie jakościowe użytego sprzętu, nie powinno być zauważalnych różnic w szybkości komputerów o podobnych parametrach w różnych serwerowniach lub w zależności od tego kto je składał. I najczęściej nie ma – jeśli porównywane komputery są postawione gdzieś pod przysłowiową ścianą jako osobne jednostki..

W serwerowniach jednak taki komputer często jest ograniczony w pewien sposób oprogramowaniem (kontrolą) lub nie jest to komputer w naszym rozumieniu.
Lub może prościej – nie wszystkie podzespoły znajdują się w jednej obudowie. … Czytaj dalej »

« Poprzednia stronaNastępna strona »

mkane blog
Przegląd prywatności

Ta strona używa plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci jak najlepsze wrażenia z użytkowania. Informacje z plików cookie są przechowywane w przeglądarce użytkownika i pełnią takie funkcje, jak rozpoznawanie użytkownika przy ponownym wejściu na naszą stronę internetową oraz pomagają naszemu zespołowi zrozumieć, które sekcje strony internetowej są dla użytkownika najbardziej interesujące i przydatne.