Wpływ Meta Description na pozycje – test 2022
Opis meta to standardowy element strony wyświetlany w wynikach Google. W SEO jest wiele teorii i zaleceń jak powinien on wyglądać by wspomóc stronę.
W zależności od osoby, z którą rozmawiacie usłyszycie, że meta description ma wpływ na SEO, nie ma wpływu lub „to zależy” :).
Kilka słów na temat meta opisów:
W przypadku mojego bloga ma on poniższą zawartość
W pierwszym wyniku meta opis jest wpisany i pobrany przez Google. W drugim opis został pobrany przez Google z treści.
Mechanizmy Google rozpoznają czy w kontekście danego wyniku podany w kodzie opis jest odpowiedni i jeśli tak nie będzie wybiorą odpowiednią cześć treści ze strony.
Można wpływać na to czy opis będzie wyświetlany, jak długi będzie oraz z jakiej części treści może być pobierany.
Służy do tego element meta „nosnippet”, max-snippet:[numer] oraz „data-nosnippet”.
Co ciekawe przez wiele lat Google twierdziło, że meta opis musi być ekstra, najlepiej napisany ręcznie i indywidualny dla każdej podstrony. Obecnie dopuszczają opisy, które nie są tak pisane np. tytuł książki + autor. A także sami proponują opisy automatyczne dla stron z dużą ilością podstron.
Przez wiele lat meta opis był jednym z elementów optymalizacji witryn. Elementów wpływającym na pozycje. Umieszczenie frazy w tym miejscu często podbijała stronę do góry.
W pewnym momencie Google ogłosiło, że meta description nie będzie już brany pod uwagę w wyliczaniu pozycji.
I tak się przyjęło w branży ale i teraz zdarza się, że ktoś twierdzi inaczej.
Testowałem to zagadnienie kilka lat temu, ostatnio postanowiliśmy ten test powtórzyć.
Do testu wybraliśmy grupę domen, podzieliliśmy ją na dwie części.
W pierwszej w treści umieściliśmy raz słowo kluczowe, które nie miało wyników w Google.
W drugiej grupie to słowa kluczowe umieszczone było tylko meta opisie.
Po około 3 tygodniach wyniki zostały sprawdzone.
Z grupy pierwszej wszystkie podstrony mające słowa kluczowe w treści były w wynikach. Z grupy drugiej, czyli stron ze słowem w meta description w wynikach nie było żadnej strony.
Wynik testu jest więc jednoznaczny i nie pozostawia pola do dyskusji.
Meta description nie ma wpływu na pozycje.
Umieszczanie słów kluczowym w tym miejscu nie wpływa na pozycje witryny. Uważam, że jakby wpływało to strony by się pojawiły w wynikach, może niżej lub wyżej ale byłby widoczne.
Także na pewno warto ten opis mieć i zadbać o niego ale głównie o to by Google nie wyświetlał czegoś dziwnego w wynikach. Nie ma sensu jednak nasycać go słowami kluczowymi.
To tylko informacja dla użytkownika wyszukiwarki – krótki opis wyniku – nic więcej.
Dzięki za podzielenie się testem.
Można ewentualnie dodatkowo sprawdzić, czy słowa w meta mają wpływ na wzmocnienie, czyli w teście w każdej stronie w treści umieszczasz słowo kluczowe i sprawdzasz które będą wyżej. Oczywiście trzeba zadbać o to, żeby domeny były sobie równe.
No i oczywiście w części stron w meta słowa, a w częście stron bez słowa w meta.
Sprawdzaliśmy i to w drugim kroku. Wydaje się, że słowo w meta nie pomaga w dalszym ciągu.