W pierwszym wpisie z serii „Zaplecze” poprosiłem o kilka fraz, na których mógłbym opisać przykładowe zaplecze.
Dziś chciałbym opisać zaplecze, jakie mógłbym zrobić pozycjonując frazy „wiercenie zgrubne” oraz „pozycjonowanie”.
Mam zamiar opisać głównie ideę jaka przyświecała by mi w początkowym okresie tworzenia zaplecza. Myślę, ze wchodzenie w szczegóły poprzez np dobieranie skryptów mija się z celem.
Za to na pewno zastanowię się jakie witryny w przykładowym zapleczu mogłyby się znaleźć.
Zatem do dzieła..
Fraza : Wiercenie zgrubne
Patrząc się na „trudność” tej frazy muszę na wstępie napisać, że pozycjonowanie takich wyrażeń nie wymaga zaplecza. Gdyby nie dowcip pozycjonerów fraza ta nie znajdowała by się wręcz w żadnej skali trudności.
Załóżmy jednak, że ktoś chce stworzyć zaplecze, cel jest nie istotny. Na początku kupiłbym 5 domen, tyle na pewno wystarczy. Mając je zrobiłbym na przykład:
– 1 blog techniczny o wierceniu (zaliczyłbym go do wartościowych stron),
– 3 witryny zgodne tematycznie (przy tej ilości powinny być to w miarę wartościowe witryny) o przykładowej tematyce:
-
– technologia wiercenia
– wiertła, narzędzia (zastosowanie, producenci)
– obróbka skrawaniem,
– 1 tematyczny katalog stron (katalogi co już pisałem zaliczam do spamu)
-
tematyka – firmy zajmujące się obróbką skrawaniem.
Jak widać niewiele jest do zrobienia, mając teksty takie zaplecze możemy stworzyć w ciągu jednego dnia.
Koszty stworzenia takiego zaplecza oceniam pomiędzy 150 a 2000 zł, w zależności od tego co umiemy sami zrobić. Jeśli wszystko umiemy to kupujemy tylko domeny. Kupując je w promocji, mogą nas kosztować po kilka złotych. Resztę przeznaczamy na serwer gdzie umieścimy nasze witryny zaplecza. Pamiętajmy o tym by różnicować IP, do wyboru mamy kilka serwerów lub jakiś SEO hosting.
Jeśli jednak jesteś laikiem i nie wiesz jak kupić domeny to pewnie wydasz na to minimum 700 zł – 1000 zł. Jeżeli dodatkowo jesteś estetą lub zamówisz witryny w jakiejś „normalnej” firmie tworzącej strony internetowej to na pewno zapłacisz 2000 zł lub jeszcze więcej. To samo Cię czeka jak po prostu będziesz miał pecha (300 zł za zapleczówkę na popularnym cmsie – nawet ja miałem takie propozycje).
Utrzymanie takiego zaplecza to moim zdaniem koszty zawierające się pomiędzy 250 a 1000 zł na rok. Opcja za 250 zł to tani hosting i tanie domeny. Górną granicę podbija wszystko co ktoś będzie robił za Ciebie, czyli np pisanie i uzupełnianie tekstów na blogu.
Fraza: Pozycjonowanie
Każdy kto się zaczyna pozycjonować frazę „pozycjonowanie” powinien wiedzieć jakie zaplecze stworzyć by się podeprzeć nim w procesie pozycjonowania. Jeszcze kilka lat mało kto się tym przejmował. Teraz, kiedy SWLe mają dużo mniejszą moc a używanie ich wiąże się z większym ryzykiem to firmy i osoby zajmujące się pozycjonowaniem zaczęły tworzyć zaplecze.
Prośba o użycie takie przykładu była pewnie swoistym żartem, który potraktowałem w miarę poważnie :).
Jak więc mogłoby wyglądać zaplecze wspomagające pozycjonowanie frazy „pozycjonowanie”.
Z racji trudności i chęci pozycjonowania bez BH proponuję na początek przeznaczyć 100 domen na ten cel.
Wykorzystując te domeny można zrobić:
– 5 blogów tematycznych (w zależności od tego jak często, kto i jak by je aktualizował zaliczyłbym je do stron wartościowych lub spamu)
- tematyka – wszystko co jest związane z SEO z małym dodatkiem SEM
– 10 stron firmowych (tutaj podobnie w zależności od jakości – wartościowe/spam)
- zapasowe strony firmowe lub promujące inną markę związaną np z jakąś usługą
– 30 stron tematycznych (wartościowe/spam)
- techniki, porady, korzyści, inne formy reklamy internetowej – forma dowolna
– 50 stron o tematyce nie związanej z frazą (wartościowe/spam)
Z doświadczenia wiem, że naprawdę ciężko jest stworzyć dużą ilość witryn o tej samej tematyce. Lepiej więc skoncentrować się na jakości niż męczyć się tworząc najczęściej niewiele warte witryny. Fajnie, jakby tematyka tych witryn była i tak w miarę blisko frazy np tworzenie stron, usługi internetowe, technologie itp itd.
– ??? – subdomen (spam/chłam)
Na części domen można stworzyć niekreśloną ilość subdomen, by postawić na nich serwisy najniższego rzędu w zapleczu czyli chłam by np użyć je do pozyskiwania punktów w SWLach do wzmacniania zaplecza.
Koszty stworzenia przykładowego zaplecza zawierałyby się pomiędzy 2000 a 20000 zł. Wszystko ponownie zależy ile byśmy sami zrobili a za ile musielibyśmy zapłacić.
Utrzymanie w skali roku to koszty zaczynające się od 3000-4000 zł (jeśli będziemy przedłużać domeny) górnej granicy nawet nie będę próbował określać.
Przy frazach trudnych zaplecze zawsze pochłania dużo pracy i pieniędzy, warto więc zwrócić na to uwagę już podczas myślenia o nim, o czym wspominałem w poprzednich wpisach.
Na koniec
Jeśli macie własne pomysły lub inaczej skonstruowalibyście takie zaplecza to zapraszam do dzielenia się uwagami w komentarzach.
Spis wpisów z serii „Zaplecze..”
– Zaplecze część 1 – na co mi to ?
– Zaplecze część 2 – obowiązki i odpowiedzialność !
– Zaplecze część 3 – struktura i podział
– Zaplecze część 4 – tematyczność
– Zaplecze część 5 – bezpieczeństwo zaplecza
– Zaplecze część 6 – domeny i serwery
– Zaplecze część 7 – linkowanie zaplecza
Przykłady:
– wiercenie zgrubne
– pozycjonowanie
View Comments (11)
a moze koza a moze baran.. z tego artykulu nic nie wynika, same ogolniki nie podparte zadnymi analizami frazy... taki sobie artykulik na zabicie czasu dla elektryka ktory chce zaczac pozycjonowac strone o ogorkach :)
pozdr
Jedno ale... liczy się też zlinkoanie zaplecza - a to kosztuje więcej niż jego stworzenie (chociażby te 10-20% głównych, dobrych zaplecz). Katalogowanie, troche linków stałych z swl (tutaj można po części wykorzystać właśnie te zaplecze do generowania punktów ale to też jednak koszt) ew. tworzenie profilów na forach - koszty poniekąd jednorazowe ale wysokie.
I tutaj pytanie - jak linkujesz zaplecze: jednorazowo czy np: jeden wpis w katalogu/tygodniowo/1 zaplecze?
Pozdrawiam! :)
Ładnie napisane ale myślałem, że nawiążesz trochę do wpisu o systemach linkowania między zapleczami, przykłady były by pełniejsze.
Nie wspomniałeś też o zapleczu totalnie spamowym, które przydaję się do wzmacniania zaplecza przedstawionego tutaj przez Ciebie.
Zamiast katalogów można użyć sklepów (nie koniecznie musi w nich działać koszyk). Mniej podpadają pod spam, a potrafią mieć podobnie jak katalogi przyzwoity site.
Jeśli miałbyś ochotę, chętnie poczytałbym o Twoich pomysłach na strategię rozmieszczania samych linków w zapleczu, tj. liczbę linków na jednej podstronie, obszary umieszczenia, sitewide, itd. ;)
Warto tutaj dodać, że własne zaplecze może być wykorzystane do kilku projektów, a nie tylko do jednego. Wtedy łatwiej zrekompensować sobie te koszty.
Fajny wpis na temat budowy zaplecza. Natomiast brak informacji na temat podlinkowania takiego zaplecza. Bo przecież aby zaplecze miało moc - musi mieć dużo backlinków. Tu dla mnie jest problem i zagadka - jak linkować zaplecze - czym, jak dużo linków potrzeba.
Troche nie bardzo wyobrażam sobie ręczne katalogowanie 100 stron zapleczowych :)
Dodatkowo przy koszcie zaplecza w artykule nie został wzięty pod uwage koszt linkowania zaplecza.
A jakie informacje chciałbyś w tych przykładach znaleźć ? Bo komentarz niestety taki ogólny, tylko marudzenie :P bez żadnych przydatnych dla mnie informacji, co mogłoby się się znaleźć w następnym takim artykule. Co do analiz - nie mogę się z tym zarzutem zgodzić.
Koszty podałem dla tworzenia i utrzymania. Koszty pracy czy też linkowania są nie do wyceny. Te koszty będą się bardzo różnić w zależności kogo będzie te zaplecze.
Zaplecze linkowane jest stale w ilościach zależnych od tego, do której grupy stron zaplecza dany serwis zaliczam. W minimalnej opcji leci katalogowanie automatyczne lub/i statyczny SWL.
Postaram się coś takiego włączyć do innych przykładów.
Częściowo wspomniałem, przeznaczyłem na to subdomeny, o których pisałem w frazie "pozycjonowanie".
Katalogi przydają się po to by wiedzieć co w trawie piszczy i tylko po to proponuje je w zapleczu.
To jest punkt na osobny wpis, miał taki być ale zrezygnowałem z tego. Pomyślę o tym.
W przypadku zaplecza o małej ilości witryn, najczęściej mają one jeden cel. W dużych oczywiście, część serwisów może być używanych do rożnych spraw.
Skąd pozyskiwać linki to odwieczny problem, myślę jednak, że w przykładach takie informacje nie są potrzebne. Zastanowię się jednak nad tym czy dodać taki osobny wpis oraz czy może jednak dorzucić parę słów o tym w kolejnych przykładach.
Napisałem o tym powyżej, mam kłopot z określeniem tego kosztu. Przecież dla mnie będzie on niższy niż dla "amatora".
Ważne - nie napisałeś... Warto korzystać z darmowych platform blogowych - koszt tylko za teksty wtedy wychodzi, a pierwszą frazę 3 blogami na wordpress.com dałbyś radę robić :)
Masz oczywiście racje, korzystanie z takich platform może zminimalizować koszty. W przypadku prostych fraz takie serwisy mogą być jako "główne" zaplecze.
Jednak jak robimy trudniejsze frazy to niestety WP.com czy Blogspot mogą być jedynie traktowane jako zaplecze niższego rzędu. Spróbuj agresywnie dolinkować taki serwis, zobaczysz jak szybko zostanie on usunięty.
Jest to jednak na pewno opcja dla kogoś kto wiele nie musi mieć.
Na łatwe frazy możemy jeszcze skorzystać z darmowych serwerów. Gdzieś kiedyś przeczytałem że 100 freehostów może załatwić sprawę przy mało obleganych frazach, minusem jest fakt że darmowy serwer może zniknąć wraz z naszym zapleczem.
I tak często niestety się dzieje, nie można więc w 100 % postawić na takie "zaplecze".