Przewodnik po systemach rankingowych wyszukiwarki Google

Przewodnik Google po aktualizacjach

Wyszukiwarka Google to stale zmieniający się mechanizm. Każdego roku mamy aktualizacje algorytmów, dodane nowe mechanizmy oraz usunięcie już nie potrzebnych.

Google o ile już nas o tym informuje to robi to w różny sposób. Czasami oficjalnie ale częściej słowami swoich pracowników.

Niestety takie informacje najczęściej nie były pełne i rzadko przekazywane było co dokładnie zostaje zmienione, usunięte te lub dodane.

Nie mieliśmy też informacji za co dana aktualizacja lub system jest odpowiedzialny.

A jak wiemy takie informacje, nam ludziom od SEO bardzo by się przydały.

No i co tu wiele pisać, nastąpiła właśnie historyczna chwila – Google utworzyło specjalną predefiniowaną temu celowi stronę o nazwie “Przewodnik po systemach rankingowych wyszukiwarki Google”.

Nie byłbym sobą jakbym nie przejrzało co tam nam napisali.

Poniżej krótko co mnie zaciekawiło i na co zwróciłbym uwagę.

1. Opisujemy tylko niektóre mechanizmy – czyli jednak nie będzie pełnej informacji.

2. Systemy deduplikacji – witryna, która jest w grafie wiedzy nie będzie uwzględniona w rankingu na pierwszej stronie.

3. System domen o dopasowaniu ścisłym – to już wiemy – nie ma co wrzucać za wiele słów kluczowych w domenę ale i tak warto mieć ważne słowo w domenie.

4. Systemy aktualności – data publikacji może mieć znaczenie w przypadku niektórych zapytań.

5. Systemy analizy linków i PageRank – PageRank jest dalej używany :).

6. Systemy treści oryginalnych – oryginalne treści powinny wyświetlać się wyżej niż strony, które je cytują.

7. System jakości strony – użytkownicy wolą strony lepsze jakościowo, więc szybkość wczytywania stron, dostosowanie ich do urządzeń mobilnych, czy brak natrętnych reklam pełnoekranowych i czy strony są wyświetlane w bezpieczny sposób może dać plus i strona będzie wyżej.

8. Systemy rzetelnych informacji – wiarygodność stron jest ważna, niska wiarygodność spowoduje obniżenie pozycji.

9. System różnorodności witryn – subdomeny traktowane są jako element domeny. Więc mając subdomenę w domenie np. regionalnej, może nie wyświetlać się w wynikach bo jakaś inna subodmena odpowiada już temu wynikowi.

10. Systemy wycofane:
– System rankingowy dostosowany do komórek – teraz liczy się jakość strony.
– System szybkości strony – mamy Web Core Vitals.
– System Panda – wszedł na stale do systemu.
– System Penguin – wszedł na stale do systemu.
– System bezpiecznych witryn – wszyscy przeszliśmy na HTTPs :).

Jak widać niewiele systemów zostało opisanych a i ich opisy są można rzec czasami szczątkowe. Szkoda bo myślałem, że będzie to lepsze kompendium wiedzy.

Lepiej to jednak niż nic bo uważnie czytając, jak zawsze w treściach od Google można coś ciekawego się dowiedzieć.

Witryna dostępna jest pod adresem https://developers.google.com/search/docs/appearance/ranking-systems-guide?hl=pl.

Zachęcam do zapoznania się z jej treścią i co jakiś czas warto tam wrócić.

Pod poniższym linkiem zobaczycie listę oficjalnych aktualizacji w Google https://developers.google.com/search/updates/ranking?hl=pl, to także warto sobie przejrzeć.

Komentarzy brak

Twoja odpowiedź