Proste adresy URL – przyjazna adresacja dla Użytkowników i Google

Dziś temat o podstawach w SEO czyli o przyjaznych adresach URL.
Mogłoby się wydawać, że każdy wie jak to robić, jednak co chwilę i to niezależnie od wielkości projektów, trzeba adresy poprawiać.

Tak więc od początku:

Adres podstrony, zwany adresem URL to ciąg znaków, dzięki którym nasza przeglądarka może połączyć się z interesującą nas treścią.

Adres takiej podstrony bez przyjaznej adresacji np.

https://mkane.antygen.pl/?p=5877

podzielony jest na adres domeny – w tym przypadku

https://mkane.antygen.pl

oraz adres podstrony

/?p=5877

Dzięki odwołaniu się na odpowiedni adres składający się z domeny i adresu podstrony otrzymujemy treść jaka się pod nim znajduje.

Wiele lat temu zaczęło być wdrażane tzw przyjazne adresy stron. To nic innego jak adresy zawierające opisowe nazwy katalogów, podstron, plików itd.

Dzięki takiemu zabiegowi adres

https://mkane.antygen.pl/?p=5877

zamienia się na

https://mkane.antygen.pl/seo/proste-adresy-url-przyjazna-adresacja-dla-uzytkownikow-i-google

Adres jest jak widać prostszy, łatwiejszy i czytelniejszy.

Może się tak nie wydawać źle bo przykład z adresem ze zmiennymi jest krótki ale jakby miał np taką postać:

1. http://www.example.com/produkty/produkty.asp?N=200063&Ne=500955&ref=ecie%2Cpecie&Cn=Akcesoria

2. http://www.example.com/artykuly/artykuly.php?mode=pokaz&id=50009

3. http://www.example.com/wyniki?rodzaj_wyszukiwania=wyszukiwanie_plikow_wideo&zapytanie=tpb&sortowanie_wedlug=trafnosc&przeszukiwana_kategoria=25

To odbiór takiego adresu na pewno byłby „gorszy”.

Dlaczego więc warto mieć na stronie przyjazne adresy URL?

Przyjazne adresy URL dla Użytkownika?

Ułatwienie przeczytania adresu strony poprzez jego prostą formę na pewno powoduje, że od razu wiemy jaką treść powinna mieć strona.
Przykład strony tego wpisu.

https://mkane.antygen.pl/seo/proste-adresy-url-przyjazna-adresacja-dla-uzytkownikow-i-google

Adres wyraźnie przekazuje o czym jest treść jest też łatwiejszy do zapamiętania.

Oczywiście zapamiętanie w przypadku tak długiego adresu prawdopodobnie jest niemożliwe ale wpisując adres w przeglądarce, korzystając z podpowiedzi odwiedzonych już adresów, szybciej odnajdziemy ten, na który chcemy wejść.

Google w swojej pomocy twierdzi, że takie adresy są też lepiej odbierane, generują więcej zaufania u Użytkowników. I pewnie coś w tym jest.

Jakiś czas temu Google wyświetlało też adresy stron w wynikach, wtedy był on dodatkowym bodźcem mogącym przekonać kogoś do kliknięcia w ten link. Dziś nie ma adresów w wynikach ale Google dokonując kilka tysięcy zmian rocznie może przywrócić to w każdej chwili.

Przykładów, w których adres przyjazny jest przystępniejszy dla ludzi jest więcej, najważniejsze jednak do zapamiętania jest to, że jest czytelniejszy.

To wystarczy.

Przyjazne adresy URL dla SEO?

Jak napisałem powyżej przyjazna adresacja to adresy opisujący zawartość. Może być to słowo z opisem kategorii lub typem produktu.

Jak wiemy w SEO ważne jest słowo.

Jeśli wiec adres w SEO jeśli zawiera odpowiednie słowo, przekazuje jego wartość dla Google.

Ostatnimi czasy ciężko już spotkać projekty oparte na pełnych adresach ze zmiennymi, strony często mają w początkowej wersji ciąg znaków np

http://www.example.com/pl/category/c1d1a4a54fa6504745a859d950913e594fe01e/

Jak widzimy ten adres nie można nazwać prostym, nie przekazuje też niż Google.
Modyfikacją takiego adresu może być

http://www.example.com/pl/category/mydla/c1d1a4a54fa6504745a859d950913e594fe01e/

lub

http://www.example.com/pl/mydla-c1d1a4a54fa6504745a859d950913e594fe01e/

Takie adresy zawierają słowo kluczowe, jednak dalej zawierają za dużo informacji, za dużo znaków niezwiąznaych z tematem.

Dla SEO najlepsze są adresy wyraźnienie określające zawartość np

http://www.example.com/pl/mydla/

a jeszcze lepiej

http://www.example.com/pl/mydla-w-kostce/

Jakie zasady warto przyjąć w konstruowaniu adresów podstron:

1. Adres musi być przejrzysty i prosty.

2. Należy unikać długich adresów z niepotrzebnymi zmiennymi, parametrami, sesjami itd.

3. Adres URL powinien zawierać słowo kluczowe z określeniem treści strony.

4. Nie należy tworzyć adresów ogólnych jak np /strona1.html.

5. Google nie lubi spamowania w adresach, nie przesadzajmy – /mydlo-mydla-mydlo-w-kostce-mydla-w-kostce/.

6. To czy adresy są w postaci /folderu/, /z-oznaczeniem.html lub innym, /czy-są-otwarte – jest bez znaczenia.

7. Unikajmy jednak głębokiego zagnieżdżania np /pl/oferta/kategoria/wentylacja/grawitacyjna/przemyslowa/kratki.html.

8. Jak musimy dodać ID lub inny element to część opisowa powinna być dłuższa niż dodany znacznik inaczej nie jest dobrze jak np w wymienionym już przykładzie /mydla-c1d1a4a54fa6504745a859d950913e594fe01e/.

9. Używajmy słów z języka treści lepiej /pl/mydlo/ niż /pl/soap/.

10. Każda treść powinna mieć jeden unikalny adres URL. Nie należy wyświetlać zawartości w domenie i subdomenie pod tym samy adresem. Np poprzez widlcard domeny.

11. Używajmy znaków przestankowych. Adres /mydla-w-kostce.html jest dla Google czytelniejszy niż /mydlawkostce.html.

12. Google zaleca stosowanie myślników a nie podkreśleń. Lepiej /mydla-w-kostce.html niż /mydla_w_kostce.html

Choć analiza adresacji często zwiera dużo czasu to tak naprawdę niewiele więcej nie potrzeba by Google lubiło adresy stron. By były one pomocne i przekazywały treść odpowiednia treść.

A co najważniejsze nie przeszkadzamy stronie w Google.

3 komentarze

  1. Autor Grzegorz dodany 1 listopad, 2020

    w punkcie 5 brak literki i

  2. Autor mkane dodany 1 listopad, 2020

    Poprawione, dziękuję

  3. Autor Paweł Cengiel dodany 29 listopad, 2020

    Temat, z którym dobrze zapoznać się na wczesnych etapach naszego działania. To, co może wydawać się banalne, jednak w praktyce może być zupełnie inne.