Jaki napisać artykuł na bloga firmowego?
Jak napisać artykuł na bloga firmowego to pytanie często pojawiające się w rozmowach lub mailach. Jest to temat ważny bo przecież treści dla Google to istotny element strony.
A patrząc na to ile się treści ostatnio tworzy można by rzec, że najważniejszy. W rzeczywistości nie jest to w pełni prawda ale bez odpowiednich treści zrealizowanie wielu celów będzie trudne albo nie będzie nawet możliwe.
Poniższy wpis jest napisany przez osobę od SEO, dlatego nie dowiesz się dziś jak pisać treści, które się podobają czytającym tylko jak pisać artykuły, które będą pomocne w SEO.
Po co w ogóle tworzyć te artykuły?
Bardzo często osoby, które piszą artykuły tak naprawdę nie wiedzą po co się to robi i jaką rolę dany artykuł może spełniać na stronie.
Nie jest to poprawna sytuacja, osoby piszące treści powinny moim zdaniem wiedzieć po co je piszą, bez tego często treści te nie będą dobre.
Każda treść na stronie ma swoje zadanie. Treść opisu produktu napisana poprawnie ma za zadanie wybić ten produkt wysoko. Treści kategorii oprócz odpowiedniego zagęszczenia słów kluczowych wpływają też na zmniejszenie ilości powieleń.
Odpowiedni opis oferty, usługi, firmy itd. ma w ciekawy sposób przekonać czytającego do podjęcia akcji w postaci zakupu czy kontaktu z właścicielem strony.
A dzięki artykułom możemy dodać na stronie treści, które rozszerzą i wyczerpią tematy, które nie można było w pełni opisać na innych stronach np w ofercie.
Dzięki temu możemy opublikować treści, które zwiększą widoczność strony w wyszukiwarce.
A także Użytkownikom w postacie rozszerzenia informacji o szukanym przez niego zagadnieniu.
Planowanie artykułów
Plan wydawniczy to jedna z ważniejszych kwestii, nad którą warto się mocno zastanowić.
W pierwszym kroku warto rozważyć jakie mamy potrzeby i możliwości. Dzięki temu będzie można zaplanować realistycznie ilość treści na pisania.
Piszę o tym ponieważ w tym miejscu bardzo łatwo można przecenić swoje możliwości i stworzyć plan nie do zrealizowania.
Jeśli nie dysponujemy odpowiednim budżetem lub zasobami nie planujmy wielu treści. Wybierając np 10 tematów, napiszmy 10 artykułów tak by je wysycić.
A jak możemy zaplanować więcej to zaplanujmy tyle artykułów ile potrzeba by opisać w niej najważniejsze frazy, zagadnienia w naszym temacie.
Jako przykładem posłużę się tym co robią firmy SEO.
Mają usługę „pozycjonowanie sklepów internetowych” możemy dodatkowo napisać artykuł o podobnym temacie ale możemy też stworzyć serię treści o tematach:
– pozycjonowanie $branża np sklepów meblowych, sklepów z bielizną, sklepów z RTV itd.
– pozycjonowanie $silnik-sklepu np sklepów Magento, sklepów Shoplo, sklepów shopify itd.
Mając takie tematy możemy zejść niżej i opisać:
– jak zalogować się na Shopify,
– jak zoptymalizować Magneto,
– jak przyśpieszyć Magento,
– opinie o Shopify,
– Shoplo czy Shoper.
Idąc tym tematem dalej można napisać artykuły dodatkowe np
– czy warto mieć sklep internetowy?
– jak przyśpieszyć swój sklep?
– jak stworzyć eksport produktów do Google Merchant.
Dla każdego tematu możemy dobrać frazy główne. Dla fraz głównych można dodać frazy poboczne, które je wspierają oraz frazy wspomagające temat.
Pomyślcie ile treści można by utworzyć gdybyśmy jako frazę główną przyjęli „kuchnia włoska”. Myślę, że tysiące.
Inną kwestią niż potrzeby i możliwości przy tworzenia artykułów jest czas ich publikacji.
Dla wielu tematów i fraz trzeba uwzględnić ich sezonowość. Nie ma sensu publikować treść o „prezentach na Dzień Mamy” w lipcu lub o „sandałach” w grudniu.
Takie artykuły mogą być publikowane z pewnym wyprzedzeniem lub w ich czasie ale nigdy później.
Piszemy artykuły
Z punktu widzenia SEO siadając do pisania treści powinniśmy od razu widzieć co chcemy w niej zawrzeć.
Dlatego warto zastanowić się nad tym przed pisaniem i przygotować sobie plan na pisaną treść.
Taki plan powinien zawierać:
– najważniejszą frazę / frazy, które w tej treści są wspierane,
– frazy wspierające – te frazy mogą być rozwinięciem frazy głównej, jej odmianami lub synonimami,
– frazy poboczne – takie frazy znajdują się w tematyce treści ale nie spełniają punktu powyżej np dla frazy „wędki” frazami pobocznymi będą „kołowrotki”, „spławiki” itd.
Od razu ma podstawie fraz można utworzyć:
– tytuł treści – w tytule powinna być najważniejsza fraza, może też być pytaniem często zadawanym w Google,
– adres URL – najczęściej odpowiada tytułowi ale może być w innej formie lub skrócony,
– śródtytuły H2, H3, H4 zawierające frazę główną, wspierające lub podoczne,
– linki do innych podstron np oferty, produktów czy kontaktu, które umieścimy w treści,
– linki do innych artykułów, np poprzez frazy poboczne lub listę artykułów rozwijających temat.
Tak przygotowanym można tworzyć treść, pamiętając by zawrzeć w niej wszytko co jest zaplanowane.
Dwie kwestię pozostawię nierozstrzygnięte:
– ilość powtórzeń fraz – nie ma obecnie ilości powtórzeń, która jest dobra dla np 1000 znaków. Uważam, że warto pisząc treść pamiętać o frazach a ich występowanie powinno być „naturalne” wynikające z treści.
Po napisaniu artykułu warto policzyć wystąpienia i jeśli fraza główna rzadziej występuję niż podoczne wspierające to można lekko zagęścić jej występowanie.
– długość treści – długość artykułów, jeśli jest taka możliwość, powinna wynikać z ilości tematów w niej zawartych. Oczywiście obecnie dłuższe treści są bardziej premiowane ale jest to wynik tego, że w tych treściach jest więcej elementów, powtórzeń oraz najczęściej lepiej wysycają temat.
Na pewno warto unikać krótkich treści na np 500 znaków, chyba że rzeczywiście ten jeden akapit wysyca temat.
By określić ilość fraz, ilość powtórzeń i długość możemy przeanalizować wyniki w Google np pierwszą 5 czy 10 wyników. To da nam obraz tego z kim konkurujemy i co zrobiła konkurencja. Nie zdefiniuje nam to jednak recepty na sukces, tylko pewną drogę.
W planowaniu można się wspomóc takimi narzędziami jak Planer w Google Ads, Google Trends w w pisaniu Surfer SEO czy Asystent Contentu w Semstorm.
Podsumowanie
Artykuły na stronie mogą w znaczący sposób zbudować ruch. I może być to ruch mocno konwertujący.
Dlatego warto stale rozbudowywać stronę o nowe treści, zwłaszcza jak nie możemy zrobić „co chcemy” na innych podstronach w witrynie.
Warto też pamiętać o tym by pisać tak by treści był jak najlepsze dla ludzi a zarazem spełniały swoją rolę w wyszukiwarce.
Taki balans zawsze przynosi najwięcej korzyści.
Fajny poradnik, przyda się :)
Cieszę się.