Analiza GAP w SEO
Analiza GAP to analiza mająca znaleźć luki, które można wykorzystać w planowaniu działań SEO.
Mam wrażenie, że w Polsce najczęściej to pojęcie używane jest dla analiz związanych z treścią, choć spokojnie można taką analizę zrobić dla całego SEO.
Jak wiemy wyniki to stale zmieniający się organizm. Obecnie Google już nie przelicza wyników co jakiś czas i propaguje na wszystkie serwery.
Dzięki rozwojowi technologii wyniki przeliczane są na bieżąco. Zmieniające się codziennie SERPy nie powinny już nikogo dziwić.
Dlatego też warto sukcesywnie wykonywana analizę GAP swojego SEO. I nie ważne czy dotyczy to naszego serwisu czy też Klienta.
Analiza GAP ma za zadanie znalezienie niewykorzystanych jeszcze luk i wyprzedzenie konkurencji.
Analiza GAP
Analizę wykonujemy w kilku krokach. Najłatwiej podzielić ją na etapy:
1. Identyfikacja konkurencji.
2. Analizy porównawcze z konkurencją.
3. Znalezienie czynników do poprawy.
4. Stworzenie planu i jego wykonanie.
Identyfikacja konkurencji
Niezależnie czy robisz analizę pierwszy czy kolejny raz. Zawsze warto znaleźć lub odświeżyć informacje nt. obecnej konkurencji wynikach wyszukiwania.
Jak wiemy wyniki się z czasem zmieniają i po kilku miesiącach konkurencja może się zmienić.
Oczywiście najczęściej znamy swoją konkurencje ale wykonując analizy dla poszczególnych tematów lub słów kluczowych skupmy się na zawężonej liście a nie ogólnej konkurencji.
W szukaniu konkurencji dla słów kluczowych nieozwaną pomocą będą wyniki wyszukiwania. Szukając konkurencję w danym temacie lub na wiele fraz warto skorzystać z takich stron na Senuto.com lub Semstorm.com, które to w języku polskim dają najwięcej dobrych wyników.
Zalecam skupienie się na kilku witrynach konkurencyjnych z najlepszymi wynikami np. 2-3.
Dobranie większej ilości utrudni wyciągnięcie wniosków.
Analizy porównawcze z konkurencją
W zakresie analiz porównanych powinny znaleźć się trzy tematy: treści, linki oraz optymalizacja stron.
Analiza treści
W analizie dotyczącej treści rozpoczynamy od analiz ruchu lub widoczności. Taką analizę dla polskich stron można wykonać w Senuto lub Semstorm.
Interesuje nas głównie ruch związany z frazami lub daną grupą fraz / tematyką. Odsiewamy ruch brandowy bo ten nawet jak wynika z połączenia fraz + brand nas nie interesuje.
Warto także sprawdzić jakie adresy generują największy ruch oraz oczywiście dzięki jakim frazom.
Przy takiej kontroli bez problemów znajdziemy ciekawe treści a co za tym idzie tematy oraz frazy, które generują ruch.
Jeśli to możliwe warto zapisać maksymalna ilość brakujących tematów, treści czy fraz.
Nie wszystko trzeba wykorzystać od razu.
Analiza linków
Analiza GAP linków to nich innego jak kontrola ilości linków i domen linkujących w porównaniu do naszej witryny.
W tym miejscu warto przyjrzeć się także dynamice przyrostu ilościowego w ostatnich 3-6 miesiącach.
To może pokazać jak agresywnie działa konkurencja. Czasami jednak narzędzia gubią linki i ponownie je odnajdują jako nowe, więc trzeba o tym pamiętać.
Pojawienie się mocnych portali w ostatnim czasie wymaga analizy w jakiś sposób taki link się pojawił.
Czy jest to link partnerski czy może kupiony. Będzie to można wykorzystać w planowaniu linkowania.
Pomocnymi narzędziami przy tej analizie będą takie narzędzia jak Ahrefs czy Majestic. Warto także zajrzeć na Moz.com, które ma mniej danych dla polskich stron ale lepsz eto niż nic.
Analiza optymalizacji stron
SEO techniczne to najtrudniejszy parametr do sprawdzenia. Wymaga posiadania odpowiedniej wiedzy, dlatego jeśli jej nie masz skup się na tym co mogą pokazać narzędzia.
Na początek Core Web Vitals dostępne w Page Speed Insights lub w narzędziach developerskich przeglądarki.
Pamiętaj o tym, że w przeglądarce będziesz miał wyniki wynikające z prędkości Twojego łącza.
Wybieramy np. po 3 strony z każdego typu stron i sprawdzamy wyniki. Jeśli strony mają za mały ruch można posłużyć się testerem Webpagetest.org.
Można także wybrać adresy generujące największy ruch u konkurencji.
Dla tych samych stron zapisujemy także parapety z Page Speed Insights. Wiem, że Google nie bierze ich pod uwagę przy wyliczaniu pozycji ale dzięki temu także można sprawdzić czy mamy szybszą czy wolnieją stronę od konkurencji.
Wyniki podsumowujemy w tabelce by w łatwy sposób można było sprawdzić co poprawić.
Kolejny krok w analizie technicznej wymaga pewnej wiedzy.
Warto sprawdzić linkowanie wewnętrzne, ilości na listach, canonicale i powielenia.
Dla stron wielojęzycznych sprawdziłbym także poprawność hreflang.
Jeśli to możliwe przejrzyjmy mapy XML, tutaj także można zauważyć co jest eksponowane a co nie albo po prostu błędy.
Posumowanie i plan
Po pobraniu, najlepiej do tabeli, wszystkich danych można zrobić porównanie i sprawdzić gdzie mamy luki.
Dzięki temu będzie można zaplanować odpowiedni plan wydawniczy lub kampanię linkowania.
Taką analizę warto ponawiać co jakiś czas np. 6 miesięcy, planując pracę na kolejne miesiące.
Dzięki Analizie Seo GAP oraz dodatkowym własnym pomysłom można nie tylko dogonić konkurencję ale i ją przegonić.
A przecież o to chodzi w SEO.