Nowe Google Search Console

O tym, że Google pracuje nad nowym Google Search Console wiemy od wakacji. Zaraz po nich część użytkowników mogła się zapoznać z nowym GSC poprzez otrzymanie zaproszenia.

Można rzec, że i dziś “kopnął mnie ten zaszczyt” – otrzymałem wiadomość od Google o tytule “Przedstawiamy nową wersję Search Console” i treści wskazującej na to, że nie jest to pełna wersja i będzie w tym roku rozbudowywana, co cieszy bo na razie brak są widoczne.

Oczywiście ze informacji podanych powyżej najbardziej zaciekawiła mnie popularność witryny z 16 miesięcznym okresem danych! Wreszcie będzie można przeanalizować jakiś dłuższy okres.

Co ciekawe w Grudniu 2017 była informacja o 12 miesiącach ale rzeczywiście jest 16 o czym później.

Na wstępnie wita nas nowy interfejs i co ciekawe tylko dwie zakładki umiejscowione w lewej kolumnie.

Jest to zakładka “Stan” oraz “Mapy Witryn”.

Stan

Poszczególne sekcje tej części GSC to:
– Skuteczność,
– Stan indeksu,
– Ulepszenia.

Skuteczność

Skuteczność to nowe spojrzenie na “Analitykę wyszukiwania”.

Podsumowanie:

nowa analityka podsumowanie

Powyżej wybór filtrów:

filtry analityka

Wraz z długo wyczekiwanym zwiększeniem zakresu dat.

zakres dat

Wybranie “cały okres” daje nam wyniki z 16 miesięcy.

I to jest naprawdę dobra zmiana, zwłaszcza przy nowych Klientach, teraz będziemy mieli lepszą informację co się działo i zmienia wraz z naszą pracą.

Poniżej mamy możliwość wyboru informacji o frazach, stronach, krajach i urządzeniach.

Jest więc tutaj wszytko to co mamy w starej wersji tylko lepiej poukładane.

Moim zdaniem jest na plus!

Stan indkesu

Stan indkesu to to połączenie “błędów indeksowania” z nowymi danymi.

Co ciekawe wszystkie witryny, na których mam nowe GSC mają te dane od 1.12.2017. Więc albo Google coś zmieniło np zaczęli liczyć dodatkowe zmienne. Albo po prostu uznali, że nie ma sensu dawać nam na razie danych z dłuższego okresu.

Stan indeksu

Po otworzeniu raportu otrzymujemy widok dokładnych danych.

Stan indeksu szczegóły

Po zaznaczeniu checkboxa “Wyświetlenia”, na danych pojawia się wykres wyświetleń co jest super pomysłem bo możemy od razu zobaczyć co się działo z witryną w korelacji z problemami.

Na powyższym screenie widać także informacje “znaleziono nowy problem”. Tak Google odebrał modyfikację pliku robots.txt, po której stracił prawo do odwiedzin ponad 500 podstron.

Na tabach mamy “błędy”, ostrzeżenia”, “prawidłowe” (zaindeskowane podstrony) oraz “wykluczono”. Naciskając taby poniżej pojawiają się dodatkowe informacje.

Np w “Prawidłowe” widnieje informacja:

stan strony prawidłowe

To co “Tygryski lubią najbardziej” widoczne jest na tabie “Wykluczono”:

wykluczono dokładnie

Mamy więc tutaj informacje o:
– kopiach z tagami canonical, które Google zaakceptował. Zobaczcie ile powieleń ma witryna, której dotyczy GSC. Bez canonicala byłoby krucho,
– pobrane ale nie zindeksowane – pobrane ale nie przetworzone,
– wykryta – obecnie nie zindeksowana – mają na liście do pobrania :),
– adresy zablokowane przez robots.txt – na razie coś ta liczba nie zgadza się z ostrzeżeniem w błędach,
– przekierowania
– wyszukiwarka Google wybrała inną stronę kanoniczną niż użytkownik – wiele razy mówię, że tag canonical to tylko deklaracja – w tym miejscu mamy listę podstron, na których Google się z nami nie zgodziło. Temat do analizy i poprawy.
– duplikat strony, który nie zawiera tagu strony kanonicznej – super informacja dla ludzi od SEO o powieleniach. Lista do canonizacji/przekierowań.
– nieprawidłowość związana z indeksowaniem – lista do analizy – dlaczego?,
– nie znaleziono (404)
– błędy serwera (5xx)

Dla każdego adresu możemy wykonać poniższe czynności:

szczegóły dla url

Ciekawi mnie też co kryje się pod tym polem wyboru, którego na razie nie możemy użyć. Co tam dodadzą?

wszystkie znane strony

Oj te informacje mi się bardzo podobają tym bardziej, że możemy pobrać listę adresów.

Mam nadzieje, że za chwilę to nie zniknie bo ułatwi to temat indkesowania, powieleń i wielu innych spraw.

Ulepszenia

Trzecim elementem Stanu są “ulepszenia”. Niestety na razie nie ma tutaj żadnych danych.

Mapy witryn

Kolejne a zarazem ostatni miejsce, które możemy odwiedzić w nowym Google Search Console dotyczy mam witryn.

Mamy tutaj pole z możliwością dodania mapy i podsumowanie.

przesłane mapy witryn

Wchodząc głębiej mamy znane już nam szczegóły mapy

mapy szczegóły

I to tyle co możemy na razie zobaczyć w GSC

Podsumowanie

Na razie brakuje tutaj wielu zakładek z poprzedniej wersji. Nie będę ich tutaj wymieniał bo co brakuje każdy widzi :) Mam nadzieje, że przeniosą je wszystkie.

Fajne jest to, że mimo nowego interfejsu, dane są czytelne i fajnie poukładane.

Nowe informacje o indeksowaniu są super, tego mi brakowało. Jak pojawi się takich smaczków więcej to będzie to naprawdę fajne “nowe” i “lepsze” panel niż poprzedni.

Z mojej perspektywy jest to lepszy panel niż nowy Adwords, ten na razie jest intuicyjne i przejrzysty.
Mam nadzieje, że tego nie popsują a zarazem zgodnie ze swoją obietnicą rozbudują GSC w tym roku i będzie to miejsca dla nas przydatniejsze niż obecne Google Search Console.

A jak Wasze odczucia?

Komentarzy brak

Twoja odpowiedź