Wrześniowe nowości w Google
Wrzesień przyniósł nam przynajmniej dwie ciekawe informacje od Google.
1. W Google Search Console w sekcji „Ulepszenia” dodana została informacji o „menu nawigacyjnym”.
2. Google wprowadza nowe oznaczenie linków. Teraz obok rel=”nofollow” będziemy mieli rel=”sponsored” i rel=”ugc”.
GSC i Sekcja „Menu nawigacyjne”
W Google Search Consolowe Google co jakiś czas dodaje nowe funkcje, ostatnio głównie związanych ze znacznikami strukturalnymi schema.org.
W wakacje zamieszali z ulepszeniami związanymi z produktami (błąd „Należy określić właściwość „offers”, „review” lub „aggregateRating””) teraz przyszła pora na menu nawigacyjne.
Jak widać powyżej została dodana sekcja z błędami lub zaleceniami dotyczącymi menu nawigacyjnym.
Informacje dotyczą wielu rodzajów menu i ich znaczników strukturalnych. Mogą być to zalecenia do menu głównego ale też menu breadcrumbs.
W poniższym przypadku w strukturze nie ma znaczników „id”
Co ciekawe, jest to chyba zalecenie przyszłościowe, bo w schemacie https://schema.org/BreadcrumbList takowe pole nie jest używane.
Sprawa jest więc dość prosta, by błędów nie było wszelkiego typu dane strukturalne muszą być budowane poprawnie z uwzględnieniem wszystkich ważnych pól.
Niestety w wielu przypadkach te błędy widoczne są w skryptach gotowych czy też w produktach typu SaaS.
Na rozwiązanie ich więc trzeba czekać bo samemu nie ma jak ich naprawić.
Swoja drogą czym bardziej się przyglądam nowością w GSC tym bardziej mam wrażenie, że Google ma jakiś problem ze zrozumieniem witryn.
Chce by wszystko zostało mu opisane tak by nie trzeba było analizować witryny, tylko chce wszystko dostać na tacy.
Rel=”nofollow” rel=”sponsored” i rel=”ugc”
Rel=”nofollow” jest z nami już 15 lat. Na początku był to świetny znacznik linków do stron, które nie miały brać udziału w dystrybucji PageRank. Takie linki nie zabierały też „nocy” ze strony, na której się znajdowały.
Kilka lat później Google zmieniło zasady i nofollow nie przekazywał mocy ale jednocześnie brał udział w dzieleniu jej na stronie z linkiem. Do tego jeśli do tak oznaczonej strony prowadziły inne linki to i tak była ona indeksowana.
Zasadność używania więc tego znacznika dość mocno straciła na znaczeniu. Miał wartość głównie w zaznaczaniu „niechcianych” linków zewnętrznych.
Co więc Google zmienia się z rel=”nofollow”?
Znacznik ten przestanie być „dyrektywą” a stanie się tylko informacją/zaleceniem tak jak rel=”canonical.
Dodatkowo nofollow tak samo będzie traktowane w meta robots.
Może to przynieść dość duże zmiany w indeksacja. Obecnie jeśli w meta robots mamy „noindex,nofollow” to zakładamy, że Google nie indeksuje i nie przechodzi po linkach. Teraz to algorytm zdecyduje czy przechodzą czy nie, więc blokada taka staje się dość mocno dyskusyjna. Tzn zasadność jej używania.
To tak jakby ktoś obcy sam mógł decydować czy może wejść do Twojego mieszkania czy nie. Ciekawe, nieprawdaż?
No i nowości:
Rel=”sponsored” – w ten sposób powinny zostać oznaczone linki kupione, sponsorowane np w płatnych artykułach.
Rel=”ugc” – UGC czyli treść generowana przez użytkowników (User Generated Content). Tak powiny być więc oznaczane linki na forach, komentarzach itd.
Według Google zmniejszy to ilość spamu bo po co linkować jak linki w ten sposób oznaczone nie będę brane pod uwagę w profilu linków…
I to mnie troczę zdziwili. Gdy dowiedziałem się o UGC pomyślałem, że to fajnie, Google będzie promował naturalne linki generowane przez użytkowników internetu.
A niestety okazało się, że zamysł był zgoła odmienny.
Znaczniki te można używać wspólnie np w oficjalnej informacji był przykład rel=”ugc sponsored” czyli link jest generowany przez użytkownika ale jednocześnie płatny.
Są też i dwie dobre informacje w oficjalnym komunikacie.
Znaczniki te można już używać ale dopiero od 1 marca 2020 stają się one oficjalne. Wtedy pewnie też dopiero dowiemy się jakie zmiany w profilu linków wniosą.
Starych linków nie trzeba przerabiać. Hura :). Oczywiście można ale nie trzeba.
Swoją drogą patrząc na „normalnych” właścicieli stron to większość i tak o tym nie będzie wiedziała.
Na pewno w gotowych rozwiązaniach jak np WordPress pojawi się możliwość oznaczania linków. Ale strony pisane zostaną tak jak jest obecnie.
Ciekawe co się stanie z systemami Content Marketingowymi. Gdy właściciel stron zaczną oznaczać linki z artykułów jako sponsorowane to w większości przypadków takie publikacje zostaną pozbawione sensu.
Najczęściej ruch generowany z tych publikacji nie jest wart zasobów i środków jakie są na taka publikacje poświęcane.
Może to więc wiele zmienić w nowym i niby lepszym SEO opartym na artykułach…
Ale to co się naprawdę stanie trzeba będzie pewnie czekać do kwietnia 2020, gdy wszytko ruszy z pełną mocą a linki zostaną przeliczone przez Google.
Cytat: W wakacje zamieszali z ulepszeniami związanymi z produktami (błąd “Należy określić właściwość „offers”, „review” lub „aggregateRating””)
A jest jakieś rozwiązanie? W anglojęzycznych serwisach pojawił się fragment kodu, który wkleja się do functions.php, żeby „ominąć” stronę kategorii produktów i sklepu, ale to nie rozwiązuje problemu. Czy ten błąd to jakiś błąd wewnętrzny GSC czy faktycznie problem ze stroną? Bo narzędzie do testowania danych strukturalnych nie pokazuje błędów, a GSC już tak.
Co do nowych atrybutów Google sobie nie radzi z interpretacją, które są spamowe a które nie ;) Moim zdaniem branża SEO powinna jednogłośnie olać używanie nowych oznaczeń :)
Branża pewnie niestety zacznie hurtowo je używać :/.
To nie jest błąd. Google założyło, że jeśli używa się schemy opisujące produkt czyli https://schema.org/Product to trzeba dodać inne informacje. Wystarczy z https://schema.org/Offer wstawić availability lub ocenę z https://schema.org/Review.
W WP pewnie będzie do tego aktualizacja w Woocommerce.
Cytat:To nie jest błąd.
A to ma jakiś wpływ na indeksowanie stron produktów czy na pozycję w SEPR-ach?
Według mnie obecnie nie ma to znaczenia.
Poczekamy zobaczymy jak to się przyjmie, a raczej jak Google będzie traktować linki oznaczone tymi atrybutami.
No ostatnio googiel dość duzo robi z wyszukiwarka :) widać jak czasami zmieniają cały wygląd, nawet ostatnio dość mocno wzięli się za GMF. Kiedyś w głupi sposób można było przejmować wizytówki. Staraj się teraz to usprawnić i czasami maja niezłe błędy, ale jak na razie jest na :)
Fakt kombinują ale nie zawsze jest in plus.
Niestety, ale te zmiany trafiły nas rykoszetem in minus. Dopiero teraz powoli wraca to do normy…
Może u Was na plus jest obecna zmiana w algo..
Google search console tak samo ma dodatkowe opcje:) i do tego widać ze pracują nad Google Moja Firma – proces weryfikacji czasami przechodzi łatwiej. Wiec wszystko pod użytkownika.
Z tym „pod użytkownika” bym polemizował :).