Podstawowe wskaźniki internetowe a ruch na stronie
O Core Web Vitals czyli podstawowych wskaźnikach internetowych pisałem równo rok temu.
Google poinformowało wtedy o nowych metrykach, które wraz z początkiem roku zostaną uwzględnione w algorytmach.
Termin wdrożenia został zmienione na marzec, ponownie go zmienili na maj a później na lipiec.
Obecnie oficjalnie jest to wdrażane, informacja z harmonogramu Google:
Aktualizacja: aktualizacja dotycząca jakości stron jest teraz stopniowo udostępniana wszystkim użytkownikom na całym świecie. Ukończymy jej wdrażanie do końca sierpnia 2021 roku.
Niezależnie od tego kiedy Google ostatecznie wprowadzi to do algorytmu, znaczenie podstawowych wskaźników internetowych widać było już prędzej.
Dla kilku stron już w kwietniu coś się działo. W GSC widać wyraźne pogorszenie się szybkości strony oraz zmianę oceny.
Duży wzrost stron o słabej jakości oraz zniknięcie stron wymagających poprawy oraz bardzo małą ilość stron dobrych.
Zmiana szybkości lub może oceny tych stron przyniosła także zmianę w ruchu z Google.
W tym czasie trwały pracę nad tą stroną związane z podniesieniem szybkości.
Szybkość na pewno nie spadła ale też strona nie została jeszcze mocno zoptymalizowana.
Można więc zakładać, że wzrost ilości słabych stron to wynik pobrania nowych adresów albo zmiany w czynnikach co widoczne jest na screenie w dniu 13 kwietnia.
W tym dniu Google oznaczyło zdarzenie, zostało to opisane jako:
The CLS metrics have been updated to reflect a more accurate representation of layout shifts on the page. You might see changes in your page CLS statuses (mostly positive) reflecting this change.
Warto dodać, że jest to strona wielojęzyczna ale główny ruch to USA. Na takich właśnie stronach widać najczęściej korelację pomiędzy spadkiem jakości i zmianami w ruchu.
Przykład powyżej powinien być wyraźnym sygnałem do właścicieli stron, że szybkość trzeba poprawiać i stale to monitorować.
Widzę, że wiele stron przechodziło lub przechodzi optymalizację jednak wiele zostało jeszcze do zrobienia.
Przykład z poprzedniego tygodnia. Sklep internetowy, dość duży i zarabiający. Opieka agencji SEO niby jest ale strona produktu – ocena 24/100
I to jest najszybszy typ podstrony, kategorie są dużo wolniejsze.
Zobaczymy jak wprowadzenie web core vitals do algorytmu wpłynie na takie strony już nie długo.
A na razie pamiętajmy o tym, że pomiędzy zapowiedzianymi zmianami w algorytmach jest wiele niezapowiedzianych.
I warto to co jest na stronie do poprawienia poprawić a nie odkładać na później.
Według zapowiedzi nie spodziewałbym się diametralnych zmian w rankingu. Nadal czynnikiem decydującym ma być treść i oczywiście linki. CWV może powoli, na razie jeśli mamy podobne serwisy od strony dostarczanej wartości/treści to wówczas będzie miał znaczenie. Będę zaskoczony, jeśli będzie inaczej ;)
Ps. Niemniej jednak lepiej zadbać o optymalizację wcześniej niż czekać na ostatnią chwilę.
Patrząc na zmiany z początku lipca to będzie to PWI jednak ma wpływ na wyniki.