Performance w Home.pl ?

Wczoraj, tak jak pewnie wszyscy klienci home.pl, otrzymałem e-mail o nowej usłudze jaką jest pozycjonowanie.

Home.pl jest największym rejestratorem domen w Polsce oraz świadczy usługi związane z hostingiem stron.

A kto to „Performance Media” ? Ciężko tak naprawdę to określić. Nasz branża jest pod wym względem naprawdę dziwna. Osobiście uważam, że nie ma Firm, które można wskazać jako liderów. Nie wiem jakie zmienne miałbym brać pod uwagę. Nie zmienia to jednak postaci rzeczy, Performance Media to firma duża. Wystarczy spojrzeć na jakie stanowiska szukali pracowników (Maximizer, hehe co za stanowisko). W SERPach ich jednak nie widzę, to jednak też o niczym nie świadczy.

Czy są skuteczni, tego nie wiem a wypozycjonowanie pracuj.pl na „praca” nie jest dla mnie żadnym wykładnikiem ich skuteczności. Taką domenę, podbiłby pozycjoner z 6 miesięcznym stażem.

Jak pozycjonują, tego też nie wiem, choć patrząc na linki do ich strony, śmiem twierdzić, że etyczność w ich przypadku często jest kopana przez potrzebę skuteczności. Ech, o czym ja pisze, przecież już sam zamiar likowania dla podbicia pozycji jest sam w sobie nieetyczny (ukłony dla IAB i SEMPO :) ). To tak jak z seksem w małżeństwie, który nie prowadzi do do poczęcia potomka. Nieetyczny, niemoralny a codzienny jak sił i chęci starczy :).

Nie o tym jednak chciałem pisać..

Wczoraj, po przeczytaniu tego e-maila trochę mnie zmroziło. Cały dzień myślałem o tym jak to możliwe, że największy rejestrator domen, firma, w której wielu pozycjonerów ma swoje zaplecze, mogła wpaść na pomysł świadczenia dodatkowo takich usług jak pozycjonowanie stron.

Wydaje mi się, że gdzieś tu jest rozbieżność interesów. Dlaczego?

Moja współpraca z home.pl nie jest szczególna, kupiłem poprzez nich kilka domen i mam u nich jeden serwer hostingowy, z którego de facto nie korzystam. Jednak znam wielu pozycjonerów, których współpraca z tą Firmą nie zamyka się w kilku domenach i jednym serwerze. Mam wrażenie, że niektórzy oparli swoją działalność na tej Firmie, ciekawe jak się teraz czują. Nagle wyrosła im konkurencja i to nie mała, do tego sami dokładają swoją cegiełkę w postaci korzystania z jej usług.

„E tam klientów mi nie odbiorą”, „sparzą się na takiej współpracy i przyjdą do mnie” (klienci) – taki jest główny wydźwięk tego e-maila. Jednak w czarnym scenariuszu Firmy zajmujące się pozycjonowaniem mogą stracić więcej niż się wydaje.

Pierwsza rzecz to polecenia, osobiście dzięki mojej osobie home.pl pozyskało minimum dziesięciu klientów na hosting i domeny. Dziś akurat rozmawiałem z jednym z nich i po chwili sam spytał się czy słyszałem i tej ofercie i co o niej sądzę. Zauważył też kilkukrotnie, że wydaje mu się, że ceny są dość niskie. Fajnie, że powiedział „wydaje”, jednak ciekawi mnie co się stanie jak będziemy już zawodowo rozmawiali o współpracy miedzy naszymi Firmami dot. pozycjonowania. Ciekawi mnie jak odniesie się do tych cen i ile czasu zajmie mi tłumaczenie, że porównywalnie nie jestem droższy a podejrzewam, że przy trudniejszych frazach tańszy.

Osobiście właśnie przestałem ta Firmę polecać.

Nie to jednak jest tym „czarnym scenariuszem”.

Pozwoliłem sobie poszukać informacji o podobnej współpracy na Świecie i przyznam się szczerze, że chyba słabo szukałem bo nic nie znalazłem. Może jednak, taka współpraca nie tylko w moich oczach jest zagrożeniem.

Wyobraźmy sobie sytuację, że usługi są na wysokim poziomie a zadowolenie klientów na pozycjonowanie naprawdę będzie wielkie. Przy tak potężnej bazie klientów jaką ma home.pl nie trudno dostrzec, że zarobki też będą potężne.

Choć w tej chwili mam ogromne wątpliwości, czy ta firma może przyjąć w krótkim czasie powiedzmy 500 klientów na pozycjonowanie, co się się stanie jak usługa naprawę okaże się potrzebna? Home.pl będzie musiało wesprzeć partnera, a jak to zrobi? Na przykład udostępni mu miejsce na zaplecze, będąc LIRem, pozyska dodatkowe kilkadziesiąt tys. IP albo po prostu rozdysponuje nowe i stare zaplecze pomiędzy IP, które już posiada. Udostępni owe serwery i łącza, czyli to co już w tej chwili ma.

To niestety nie wszystko, co może się wydarzyć w „czarnym scenariuszu”. Nie zapominajmy, że jako rejestrator Firma ta ma dostęp do wszelkich danych osób rejestrujących domeny.

– „Panie Zenku, Pan sprawdzi ile ta firma Antygen ma domen i jakie, ile serwerów i ma gdzie….jeśli mają u nas strony, to niech Pan sprawdzi kogo linkują i jakie systemy używają. Jak mają jakiś ciekawy skrypt, to niech Pan sprawdzi co i jak, może będzie można coś z tego wykorzystać i u nas…”

Jako Firma świadcząca takie usługi nie bardzo bym chciał by ktoś to robił, oj nie bardzo… Wiem, że w tej chwili już możliwości techniczne na to mają, tylko potrzeby jeszcze nie ma, jeszcze….

Nie zapominajmy jeszcze o tym, że często łatwiej utrudnić coś komuś niż go prześcignąć. Jako administrator swoich serwerów wiem, co mogę zrobić by samemu sobie popsuć „kontakty” z wyszukiwarkami. Na przykład jeden znaczek przy przekierowaniu w htaccess może spowodować zapętlenie się przekierowań i DoS gotowy.

Przykładów mogę mnożyć wiele, mniej lub bardziej prawdopodobnych.

Oczywiście to czarny scenariusz i nie twierdzę, że będzie źle i cokolwiek się zmieni. Mniemam, że nic się nie stanie ale jeśli….

Od dawna chciałem przenieść moje domeny do innego rejestratora, teraz mam dodatkowy powód oprócz cen.

Starczy tego wróżenia z fusów…

Chciałbym jednak jeszcze pogratulować Firmie Performance Media pozyskania takiego partnera, posiadającego długą listę „X” klientów, którzy do tego są docelową grupą klientów. Nie ma co ukrywać sam cieszyłbym się z takiej współpracy, nawet czytając takie opinie jak moja. Home.pl gratulacji żadnych nie otrzyma :)

Idąc za ciosem „Jeśli jesteś rejestratorem domen, Firmą świadczącą usługi hostingu, tworzysz strony internetowy, przeprowadzasz kampanie marketingowe, świadczysz usługi telekomunikacyjne lub po prostu masz niezłą bazę potencjalnych klientów i szukasz kogoś poważnego do współpracy – zawsze można porozmawiać. Czekam na kontakt.” :)

Nie chce wróżyć ale jeśli ta współpraca się powiedzie to znając Polskę, w ciągu następnych miesięcy nie będzie to jedyna oferta na pozycjonowanie od tego typu Firm.

11 komentarzy

  1. Autor Cezary Lech dodany 17 kwiecień, 2008

    Hej mKane,

    Jakiś czas temu dostrzegłem „pozycjonowanie stron” w ofercie AZ.pl tak więc bardzo prawdopodobne że Home.pl został nie jako zmuszony do świadczenia takiej usługi aby nie zostać w tyle za konkurencją. Partnera moim zdaniem szukali na szybko i głównym parametrem była cena oraz marketingowa ściema Performanceów.

    Z drugiej strony trzeba mieć spore zasoby aby obsłużyć te setki telefonów i zleceń jakie się zapewne pojawiły po tym mailingu.

    Oferta az.pl – az.pl/pozycjonowanie-stron-internetowych-pozycjonowanie-www.html

    Pozdrawiam
    Cez

  2. Autor mkane dodany 18 kwiecień, 2008

    Z Az nie współpracuję, więc jak widzisz nie wiedziałem. Jednak słabo szukałem wczoraj takiej współpracy :/

    Z drugiej strony trzeba mieć spore zasoby aby obsłużyć te setki telefonów i zleceń jakie się
    zapewne pojawiły po tym mailingu.

    Masz rację, te zasoby jednak pewnie mają, wątpliwości mam czy mają techniczne możliwości obsługi tych klientów pod kątem pozycjnowania.
    Gdzieś pisze u nich na stronie, coś o 1000 klientów a istnieją 6 lat. Taki mailing da im na początek minimum 100-300 umów. Ciekawe jak to obsłużą.
    No trzeba patrzeć dokładnie na strony bo pewnie pojawi się na szybko jakiś nowy typ spam site pod SWLe.

  3. Autor ankar dodany 20 kwiecień, 2008

    Witam,

    Moim zdaniem lekko przesadzasz, albo znacznie przeceniasz swoje możliwości ( vide pracuj.pl) najpierw spróbuj wypozycjonować coś na hasło „praca” (gdzie wyniki naturalne nie zmieniają sie od 2 lat – a firm chcących awansować do 10 jest kilkadziesiąt – w tym kilka zdolnych zapłacić za to niemałe pieniądze) a dopiero później komentuj że to bułka z masłem.

    Co do PM mam pewną wiedzę bo z nimi współpracowałem ( z dobrym skutkiem) – wierz mi maja zasoby żeby obsłużyć tylu klientów – i w tym kierunku będzie zmierzał rynek – konsolidacja.

    Pozdrawiam

  4. Autor mkane dodany 21 kwiecień, 2008

    Moim zdaniem lekko przesadzasz, albo znacznie przeceniasz swoje możliwości ( vide pracuj.pl)najpierw spróbuj wypozycjonować coś na hasło “praca”

    A skąd wiesz, że tego nie robię? Na „praca” wypozycjonowanie od „zera” to wyczyn. Pozycjonowanie pracuj.pl strony bardzo starej siedzącej w 100% w tematyce, posiadającej masę linków na główną i podstrony to nie jest wyczyn zasługujący na wielkie „łaał”.

    wierz mi maja zasoby żeby obsłużyć tylu klientów

    Jakie PM ma zasoby, tego nie wiem. Znam za to specyfikę tej branży i tych usług. Znam też trochę tych „dużych” Firm i jestem niestety sceptykiem.

    Jak już napisałem, mimo wszystko, życze im powodzenia.

  5. Autor ledo dodany 22 kwiecień, 2008

    PM swoje zgarnie dzięki tej współpracy, napewno największe pieniądze będą z tych klientów, którzy do tej pory nie myśleli o pozycjonowaniu i z klientów łatwych do wypozycjonowania, mogą sie oni skusić znana marką home.

  6. Autor Bart dodany 23 kwiecień, 2008

    Mkane, no co ty sie czepiasz Performance Media. To firma ktora ma wszystkie mozliwe certyfikaty bla bla bla :) Goście chwala sie ze sa czlonkiem IAB a swoje katalogi pozycjonują jak wszyscy inni…a co z Kodeksem Etycznym IAB? :)

  7. Autor mkane dodany 23 kwiecień, 2008

    Jakim kodeksem? :) hehe

  8. Autor Bart dodany 23 kwiecień, 2008

    iabp.hq.eoasp.pl/images/dopobrania/050223_iab_seo_dzialania_nieetyczne.pdf

    Sami to chyba współtworzyli :)

  9. Autor mkane dodany 23 kwiecień, 2008

    Hehe, a kto by się takim kodeksem przejmował :)
    To tak jak z politykami, prawo, które uchwalili twórców często nie obowiązuje :/.

    P.S.
    pozwoliłem sobie edytowac ten link bo mi się lay psuł, ciekawe..

  10. […] współpracy Performance Media z Home.pl wspomniał też na swoim blogu kolega Mkane (o samym Performance): Performance Media to firma duża. Wystarczy spojrzeć na jakie stanowiska szukali pracowników […]

  11. Autor Bartosz Szczęśniak dodany 7 czerwiec, 2008

    Partnera moim zdaniem szukali na szybko i głównym parametrem była cena oraz marketingowa ściema Performanceów.

    Makaron na uszy home.pl był nawijany już od dawna (połowa 2007r.)

    Na “praca” wypozycjonowanie od “zera” to wyczyn. Pozycjonowanie pracuj.pl strony bardzo starej siedzącej w 100% w tematyce, posiadającej masę linków na główną i podstrony to nie jest wyczyn zasługujący na wielkie “łaał”.

    Samo pozycjonowanie nie było niczym nadzwyczajnym, problem polegał tu jedynie na filtrach po poprzednim specu.

    Wystarczy spojrzeć na jakie stanowiska szukali pracowników (Maximizer, hehe co za stanowisko).

    Nie mam bladego pojęcia co oznacza ta nazwa, ale w PM była to osoba od brudnej roboty: pisanie raportów, pomoc przy rekrutacji, a czasem nawet i seo copywriter :)

    Mkane, no co ty sie czepiasz Performance Media. To firma ktora ma wszystkie mozliwe certyfikaty bla bla bla :) Goście chwala sie ze sa czlonkiem IAB a swoje katalogi pozycjonują jak wszyscy inni…a co z Kodeksem Etycznym IAB?

    Z ręką na serduszku – mielismy 3 qlweby do zabawy, których w życiu nie wykorzystaliśmy do swl lub przemyślanego linkowania. Firma dysponuje stale rozwijanym autorskim, tematycznym i skutecznym zapleczem. Niestety nie pomogło – po przejęciu setek klientów z home nastąpiła era kupowania punktów w systemach (milion tu, milion tam).

    Czy są skuteczni, tego nie wiem a wypozycjonowanie pracuj.pl na “praca” nie jest dla mnie żadnym wykładnikiem ich skuteczności. Taką domenę, podbiłby pozycjoner z 6 miesięcznym stażem.

    No może nie z 6 miesięcznym, ale średnio ogarnięty uparciuch dałby radę. A co do skuteczności – ta firma specjalizuje się w long-tail (ja to zawsze nazywałem pozycjonowaniem szerokim, no ale niech już ten ogon sie przyjmie jak musi).
    pracuj.pl/pracodawca-partnerzy-strategiczni.htm
    katalog.leroymerlin.pl/pozycjonowanie-stron.html
    e-quelle.pl/pozycjonowanie-stron.html