Naturalne pozycjonowanie
Google nie odpuszcza, ostatnie zmiany niestety dla wielu fraz są utrzymane. Tak przy okazji serwowanych pozycjonerom, przez wyszukiwarkę, atrakcjom zastawiam się czy jest coś takiego jak „naturalne pozycjonowanie”.
Wiele razy słyszymy, by nie linkować, by nie kupować, by nie kombinować bo to jest be.
Przecież by być wysoko należy zrobić stronę „dla ludzi”, umieścić na niej „piękne” treści i pozycje same, jak za dotknięciem magicznej różdżki, będą takie jaki chcemy czyli wysokie…
Czy aby na pewno tak jest. Sprawdźmy więc.. Przykłady witryn będę dobierał z mojego otoczenia.
tesat.pl
Tesat to telewizja kablowa, z której korzystam.
Oj, coś im lecą linki, w chwili obecnej mają 212 linków z 47 domen z 45 IP.
Frazy są naturalne, nie ma nic co wskazywałoby na pozycjonowanie. Można oczywiście znaleźć linki ze słowem telewizja, kablowa, internet ale na pewno nie jest to pozycjonowane.
Wszystkich fraz w linkach – 28 szt.
Witryna nie ma optymalizacji, tytuł „TESAT – telewizja HD | szybki internet | telefon stacjonarny – Strona główna”.
sprawdzam pozycje:
telewizja kablowa poznań – 4 miejsce
kablówka poznań – 1 miejsce
internet poznań – 3 miejsce
Można? Można!
Jak widać pozycje są OK a pracy nie ma. Powiem więcej, niewiele jest linków, tym bardziej naturalnych ale to co jest i tak starcza na bycie tak gdzie trzeba.
ziaja.pl
Kosmetyki, kremy itp itd
869 linków 67 domen z 65 IP
Wśród linkowanych fraz znajdują się frazy takiej jak:
– prowitamina b5 (d-panthenol) (35 linków)
– witamina c (13 linków)
– witamina e (11 linków)
– olej canola (10 linków)
– kwas mlekowy (9 linków)
Wszystkich fraz w linkach 64 sztuki.
Linki naturalne, wiele linków z aptek lub stron o kosmetykach. Duża i znana firma, więc trochę linków uzbierali.
Sprawdzamy wiec frazy, które byłyby dobre dla tej witryny:
– kosmetyki – brak w top20
– krem do rąk – brak w top20
– balsam do ust – brak w top20
– krem pod oczy – brak w top20
– olej canola – 1 miejsce
– kwas mlekowy 8 miejsce
Niestety frazy ogólne prawdopodobnie nie są wysoko, na szczęście mają słownik i ta treść ich ratuje. Są też wysoko na frazy związane z nazwami produktów, choć nie zawsze na pierwszym miejscu.
W tym przypadku sukces jest częściowy, większy ruch na pewno generowały by im mocne frazy ogólne ale niestety, naturalne mechanizmy nie zadziałały :/
legrandsalon.pl
Jako trzeci przykład, wziąłem pierwszą witrynę z Google Maps, która ma linki ale nie jest pozycjonowana.
Szczęśliwy numerek wylosował – salon fryzjerski w Poznaniu.
145 linków z 45 domen z 41 IP.
Wśród 21 fraz, które znajdowały się w linkach, tylko dwie zawierały frazę branżową:
– fryzjera – 3 linki
– salon fryzjerski „le grand” – 2 linki
Wszystkie linki wyglądają na naturalne, nikt w nich nie grzebał, co potwierdzają anchory.
Tytuł strony głównej „Start | Le Grand SalonLe Grand Salon | Najlepszy fryzjer w Twoim mieście!”
Sprawdźmy więc pozycje:
– fryzjer Poznań – witryna znajduje się w mapkach, brak w wynikach organicznych
– salon fryzjerski Poznań – 12 miejsce
– najlepszy fryzjer Poznań – 19 miejsce
– fryzjera poznań – :) – 12 miejsce
Jak widać i ta witryna mimo braku pozycjonowania oprócz pierwszej frazy jest w miarę wysoko. Bardzo mało treści, witryna na WordPress. Optymalizacji mimo wszystko brak a pozycje są.
Można?
Trzy przykłady wiosny nie czynią, jednak analizy dokonałem na wielu witrynach bo przyglądam się „naturalnemu pozycjonowaniu” nie od dziś.
Nie będę czarował, że wystarczy mieć treść i zaraz pojawią się pozycje bo dla wielu fraz jest to po prostu, ze względu na konkurencje, nie możliwe.
Jednak zmiany w Google sukcesywnie poprawiają pozycje witryn nie linkowanych, witryn nad którymi nikt nie pracuje.
W tamtym roku pojawił się w słowniku SEO a może po prostu częściej był używany, termin – profil linków.
Nagle zaczęliśmy zwracać uwagę jakie linki dajemy na witryny oprócz linków z anchorami a niektórzy nawet próbowali forsować teorie z procentowym udziałem hierarchii domen….
Na pewno, w chwili obecnej, linkowanie powinno być robione z głową i nie powinniśmy się dziwić, że gdzieś wysoko widzimy niepozycjonowaną stronę.
Ideał
Idealnego pozycjonowanie zrobić nie można, można jednak spróbować się przybliżyć do naturalnego linkowania.
A czym moim zdaniem cechuje się „naturalne linkowanie”:
– wiele używanych fraz,
– linki z URL,
– frazy brandowe,
– frazy w obrazkach,
– frazy z „kliknij”, „zobacz”,
– linki prowadzą do wielu podstron,
– linków przychodzących jest mało,
– odpowiedni stosunek linków do domen,
– odpowiedni stosunek domen do IP,
– domeny linkujące mają mało linków wychodzących,
– brak fraz generujących ruch, chyba że ma to związek z czymś na stronie (np nazwa produktu).
Oczywiście to nie wszystkie cechy naturalnego linkowania, poza tym część z tych rzeczy może być nie spełnione. Jest to wielkie uproszczenie, wierzę jednak, że coś w tym jest…
A kto nie wierzy to niech przeanalizuje witryny, które mogą sobie pozwolić na wiele linków od swoich klientów, które to linki w pewnym stopniu „emulują” naturalne linkowanie. Dodatkowo dzięki wysokiemu TrustRank domen linkujących wiele jest im wybaczane.
Nie będę wskazywał branż gdzie takie rzeczy można zaobserwować ale myślę, że nie będzie tak trudno je znaleźć.
A jak u Was wygląda profil pod kątem „naturalność” ?
PS
+optymalizacja
Z artykułu wynika, że im strona mniej pozycjonowana, tym bardziej naturalna i powinna mieć wyższe wyniki. SEO osiągnęło pewien rodzaj absurdu. Teraz wystarczy wynająć np 4 gimnazjslistów, i każdy na swój sposób będzie siał linki po sieci. Google uzna to za naturalne i zróżnicowane. Gimnazjaliści wykończą agencje :)
Późna pora jak na czytanie przeze mnie bloga, ale zestawienie wciągnęło mnie, jest interesujące i szczerze mówiąc chętnie bym zapoznał się z podobnym, dużo szerszym zestawieniem. Pozdrawiam.
Bardzo dobre screeny, wiele wyjaśnią, a jak mogę jakąś prywatę (bo tu wklejał tekstu nie będę) to taką samą analizę mam na http://www.sprawdzimy.eu/2013/02/jak-zdobywac-linki-po-penguin-update/
Mi się przyda – wielkie dzięki – bo zaczynam prace nad swoją stronką
Ok, a jak ten profil linkowy jest niestety już „zepsuty” czyli linków z frazami jest za dużo? Dokładać linki z nazwą marki i strony? i wystarczy ?
Tekst ciekawy, aczkolwiek brakuje mi tutaj zawarcia jednego zastrzeżenia. Zakładam że profil linków sprawdzany był Ahrefsem, Majesticem czy podobne narzędzia. Wyświetlać może się piękny naturalny wynik, a na pozycje pracuje sobie np. solidne zaplecze, które ma zablokowane indeksację przez Ahrefs czy MajesticSEO, więc jedyne co możemy powiedzieć to to że tak wyglądają przybliżone profile linków.
Nie zamierzam podważać wniosków z artykułu, ale zwracam uwagę, że metodologia badania nie daje pewności w zakresie oceny faktu i metod pozycjonowania.
Hipotetycznie możliwe jest, że któraś z analizowanych witryn jest pozycjonowana, ale ukryto to przed ahrefsem.
Żeby ocenić z całą pewnością potrzebujemy dostępu do WMT :)
Twoje wnioski są kolejnym potwierdzeniem tezy, że należy pozycjonować „naturalnie”. Naturalnie, czyli tak, żeby Google nie rozpoznał, że strona jest pozycjonowana. Bo jak ktoś wydaje pieniądze na pozycjonowanie, to nie wydaje, albo wydaje mniej na Adwords.
Wczoraj to napisałeś, a dziś jakieś poważniejsze ruchy w serpach :)
Pozycjonowanie naturalne z samej nazwy nigdy nie będzie :)
Obecnie zamiast stricte pozycjonować nowych Klientów, zajmuje się poprawą właśnie profilu linków. Popyt na ten rodzaj usługi stale rośnie, co cieszy i zarazem smuci.
Super, to może analiza naturalnego pozycjonowania na:
hotele warszawa
tanie oc
karta kredytowa
;-)
tak jest, znam kilka podobnych przykładów, jest to jakby nagroda za naturalność:D
Takie podsumowanie to duże uproszczenie. Nie musi być mało linków by było naturalnie, za to te linki są lepszej jakości niż z pozycjonowania.
Szerszym? Co by się tu miało jeszcze znaleźć?
Co mógłbym bym zmienił. Dodałbym także, jak piszesz, linki brnadowe. Fajnie, jakby pojawiło się wiele linków z dobrych, niezaspamionych witryn. Jeśli pozycjonujesz podstrony, to możesz także spróbować zmienić URL i nie przekierowywać, tylko rozpocząć pracę nad nowym.
Jeśli pozycjonujesz na główna, zajmij się podstronami.
Nowe linki powinny trafiać w różne miejsca.
Screeny są z Ahrefsa, oczywiście, że istnieje możliwość, że zaplecze jest zablokowane na Ahrefs. Nie ma jednak możliwości by było to zrobione dla trzech przykładów.
Z drugiej strony analizowałem już witryny, dla których zaplecze się ukrywa a i tak od razu widać, że jest to pozycjonowana witryna. Prawie nie ma możliwości by ukryć każdą witrynę no i pozostaje kwestia optymalizacji… Łatwo poznać gdzie łapy składali SEOwcy.
Przykłady są wzięte z kapelusza z obrotem głowy o 30 st w lewo i prawo by znaleźć cokolwiek co można sprawdzić.
Wnioski za to, oparte są na kilkuset analizach zrobionych przeze mnie w ostatnich miesiącach. Uważam, że Google ostatnio zmienił wagi na tyle, że wiele „naturalnych” pojawiało się wyżej w SERPach.
Przepraszam ! Nie chwalmy jednak dnia przed zachodem słońca…
Z naszego, branżowego, punktu widzenia pewnie nie … z drugiej strony „naturalnych algorytmów wyszukiwarek” też nie ma a jak to fajnie brzmi :)
Coś w tym jest, choć to nie nagroda tylko brak minusów, które dostajemy pozycjonując.
W niektórych obszarach stworzenie wartościowej strony ma szansę zdobyć naturalne linki w dużych ilościach, także ze stron takich jak .gov.pl jak i wikipedii. Wszystko to bez ingerencji właściciela co opisałem we swoim case study.
Chwila, chwila, mógłbym podać kontrprzykład strony, która jest całkowitym zaprzeczeniem naturalnego linkowania i nie przebiję tego naturalnie. Konkurencja przypadkowo dorobiła się linka partnerskiego w postaci banera na stronie z ogłoszeniami site 40000. 0,01% pozostałych linków prowadzi z Top list. Treści na stronie ? Śmieszne, 1 podstrona z danymi adresowymi, do tego 4 kolejne podstrony na każdej od 3 lat „strona w budowie”. Strona postawiona w pajączku wygląda jak totalny śmieć. Jedyne co jest prawie dobrze zrobione to title…
Google to tylko algorytm, raz działa raz nie.
aj tam aj tam, grupa gimnazjalistów nigdy nie przebije agencji, chociażby z racji tego że agencja ma kasę którą może włożyć w pozycjonowanie, żeby później zarobić
Te wskazówki są na dzis ewentualnie na jutro. Mam kilka przypadków, że pozycjonowana była tylko witryna główna i niestety zniknięcie głównego adresu z serpów było przyczyną spadu wszystkiego. Teraz się pozycjonuje podstrony – a za rok ? będziemy pozycjonować profile z social mediów ?
co będzie za rok będziemy się martwić za rok, trzeba żyć tym co jest teraz, zupełnie jak w F1, nowy sezon nowe reguły, nowe możliwości, w przeszłość patrzą tylko na zwycięzców (TOPy) nikt nie patrzy jakie były reguły gry.
dzieki za bardzo duzy opis w art., troche ciezko wnioski wyciagnac dla takiego pozycjonowania wg mnie ale art. OK!
Ciekawe co na to uczestnicy konkursu Mistrzostw w pozycjonowaniu :D