Google przesłało wspierać rel=“next” i rel=“prev”
Google 15 września 2011 ogłosiło na swoim blogu nowe znaczniki rel=“next” i rel=“prev”, które miały wspomóc indeksowanie kolejnych stron list.
Mechanizm był prosty. Na każdej stronie listy, np produktów czy artykułów. Wskazywany był adres strony poprzedniej i następnej. Czyli na np stronie nr 4 był wskazywany adres strony nr 3 i nr 5 tej listy.
Dzięki temu Google miało być w stanie powiązać lub może połączyć w całość wszystkie strony listy. Tworzony miał być zestaw – jedna lista podzielona na podstrony.
Była teoria mówiąca o tym, że dzięki temu pierwsza strona zyskuje najwięcej.
Od tej pory mechanizm ten był widoczny we wszystkich ważniejszych skryptach i wszystkich zaleceniach SEO.
Można powiedzieć, że parę dni temu, przypadkiem okazało się, że Google nie korzysta już z tych wskazań i to od wielu lat.
Cała sytuacja rozegrała się w dyskusji na Twitterze. A pośrednio poinformował o tym John Mueller z Google
By później dodać, że tak się dzieje już od wielu lat :).
Jeszcze tego samego dnia Google także poinformowało o tym, że nie wspiera już rel=“next” i rel=“prev”.
Jak widzimy Google wycofało ten mechanizm ponieważ użytkownicy lubią produkty na jednej stronie ale stronicowanie nie jest złe :).
No to czekamy teraz na wprowadzenie mechanizmu ułatwiającego indeksacje list z kolejnymi produktami wczytywanymi na żądanie niezależnie od tego czy jest to przycisk czy przewijanie stronie.
Usuwać rel=“next” i rel=“prev”?
Myślę, że jeśli mamy ten mechanizm wdrożony to nie ma obecnie sensu jego usuwanie. Oczywiście jeśli jest poprawnie to wdrożone bo bywa różnie.
Tym bardziej, że np Bing w dalszym ciągu korzysta z tych znaczników.
Jeśli jednak nie mamy tego na naszej stronie to nie ma powodu by rel=“next” i rel=“prev” wdrażać.
W niektórych wpisach na ten temat widać wzmianki o tym, że podobny los podzieli za chwilę hreflang ale są to tylko domysły bez oficjalnego potwierdzenia.
Tytuł poprawcie ;)
Poprawiony – dziękuję
Przydatna informacja, dzięki za wpis! :)