Site Kit by Google – plugin WordPress
Pod koniec października Google udostępniło swoją wtyczkę do WordPress. Przyznam się, że zaciekawiło mnie to ponieważ rzadko Google tworzy narzędzia do innych platform.
Jeśli chodzi o WordPress to nie korzystałem do tej pory z żadnych z rozwiązań stworzonych przez Google nawet jeśli takowe były :).
Co to jest Site Kit by Google?
Site Kit to wtyczka, która ma za zadanie zebrać w jednym miejscu informacje z wielu usług Google. Informacji dotyczących strony, na której jest zainstalowana.
Wtyczkę możemy połączyć z:
- – Google Search Console
- – Google Analytics
- – Testerem szybkości PageSpeed Insight
- – Google Adsense
- – Google Optymize
- – Google Tag Manager
Na potrzeby testu, w wybranej stronie, połączyłem wtyczkę z Gogle Search Console, Gogle Analytics i PageSpeed Insight.
Sama instalacja jak to z wtyczkami w WP jest łatwa. Wyszykujemy wtyczkę „Google Site Kit”, WP ją pobiera i instaluje.
Po aktywacji następuje połączenie i nadanie uprawnień dla danych z GSC i GA.
W tym celu trzeba się zalogować na konto, które ma dostęp do tych danych. W przypadku instalacji u Klienta można założyć osobne konto z prawami tylko do tej jednej strony.
Autoryzacje i nadanie aplikacji uprawnień powtarzamy dla każdej usługi Google, która te dane przechowuje. W moim przypadku było to GSC i GA.
Po tej czynności dane są wyświetlane w kokpicie, który je agreguje oraz podstron usług. Gdzie są inaczej prezentowane np w GSC mamy klikalny wykres, z zaznaczaniem klików, wyświetleń, CTR i pozycji tak jak na wersji właściwej GSC.
W kokpicie mamy wykres ruchu z podziałem na kanały
Poniżej jest informacja o ruchu w postaci ilości wyświetleń, wejść i unikalnych użytkownikach witryny.
Różnica w ilości – GA podaje wszystkich użytkowników w tym okresie a GSC tylko z wyszukiwarki. Na tej stronie mamy też informacja o 10 najlepszych frazach wg wejść i zawartości treść.
A także pobrana z testera szybkości ocenę strony głównej.
Na stronach usług mamy, jak już pisałem te same dane przedstawione na innym typie wykresu.
Podsumowanie
Google site kit to wtyczka pobierająca tylko dane, nie można w niej nic innego zrobić. Dane zebrane i skumulowane o witrynie, na której jest zainstalowana.
Wtyczki tego typu są bardzo popularne, jest ich wiele w oficjalnej dystrybucji wtyczek WordPress.
Wtyczka od Google nie wnosi więc nic nowego ale z drugiej strony ułatwia życie i przedstawia podstawowe informacje w sposób prosty i szybki.
Nie trzeba się logować bezpośrednio do GA czy GSC by dowiedzieć się jaki ruch mamy na stronie.
Dla agencji nie ma tutaj nic ciekawego, chyba, że chcemy by Klient maił te dane „na tacy” i nie musiał się logować do wielu usług. Zwłaszcza GA, które przez wiele osób uważane jest za dość skomplikowane.
Wartością dodaną jest także to, że napisana jest przez Google, więc powinno to być zrobione dobrze i bez ukrytych złych tematów w środku kodu.
Wtyczkę możecie pobrać skąd albo bezpośrednio poprzez jej instalacje w WordPress.
Wtyczka o tyle ciekawa, że pozwala mniej zorientowanym użytkownikom zintegrować najważniejsze usługi Google w obrębie jednego pluginu. Bez konieczności instalowania dedykowanej wtyczki do każdej usługi.