AD 2017

2017 rok już prawie za nami, tradycyjnie więc najwyższy czas na podsumowanie.

Siedzę więc i dumam co nam mijający roku w SEO przyniósł. I dochodzę do wniosku, że branżowo był on “nudniejszy” niż 2016, co wydawałoby się niemożliwe :).

Oczywiście nie chcę wywoływać Wilka z lasu ani też nie nie oczekuję rozrywki w branży. Po prostu Google przez kilka lat dość mocno nam dopiekało więc taki względny sposób jest można napisać nienaturalny :)

Podsumujmy więc krótko minione wydarzenia

Zima

W styczniu mamy dwa tematy, które warto odnotować.

Na początku tego miesiąca Google zajęło się stronami w wersji mobilnej i zaczęło karać te strony, które miały pełnoekranowe reklamy przy wejściu na stronę. A także reklamy zasłaniające większą część ekranu.

Kary miały poprawić sytuacje użytkowników mobilnych, dla których reklamy o dużej powierzchni są bardziej agresywne niż analogiczne dla urządzeń stacjonarnych.
Efekty informacji o tym były widoczne na wielu witrynach, z których znikły tego typu reklamy.

Pod koniec stycznia wielu właścicieli witryn otrzymało informacje od Google o konieczności użycia protokołu HTTPS. Dotyczyło to witryn, które miały pola logowania lub pola, które Google tak interpretował. Witryny z takimi polami w HTTP miały być szczególnie oznaczane w przeglądarce Chrom.

logo chrome

Opisałem to w poście http://mkane.antygen.pl/seo/google-wymusza-https/

W lutym na Świecie były doniesienia o zmianach w algorytmie i to dwukrotnie, jednak ja nie zaobserwowałem żadnych większych zmian. Dodatkowo Google zmieniło oznaczenie reklam płatnych w wynikach co mnie martwi bo inwazja Adwordsa w SERPach nie wpływa dobrze na ruch z organika.

W marcu była ostatnia udokumentowana zmiana w algo. W branży została nazwana “Fred” i jest to niepotwierdzona przez Google aktualizacja.

Wiosna

Wiosna tego roku dopisała jedynie w spokój. Moim zdaniem nie wydarzyło się tak naprawdę nic ciekawego.

Lato

Pierwszego dnia lata Google dodało możliwość umieszczania postów poprzez Google Moja Firma. Posty te wyświetlają w wizytówce w wynikach wyszukiwania.

Moim zdaniem było to gwóźdź do trumny dla Google +. Mniej więcej w tym czasie zniknęła możliwość zakładania profilu G+ poprzez tą usługę.

W sierpniu mamy zmiany w wynikach lokalnych. Głównie widoczne w USA.

Jesień

Jesień to kilka zmian lub informacji, o których warto pamiętać.

Google wycofuje wsparcie dla technologi Ajax “We are no longer recommending the AJAX crawling..“.

Z tą technologią zawsze był problem z punktu SEO. W 2009 Google ogłosiło, że daje sobie z AJAXem radę co zaowocowało wysypem skryptów tego typu. Niestety nie napotkałem do dziś żadnej witryny Ajaxowej, która by się dobrze indeksowała i sama rankowała w wynikach.

Także dobrze, że to ogłosili będzie mniej tłumaczenia Klientom :)

Kolejna ważna moim zdaniem zmiana dotyczy sposobu wyświetlania wyników. Od paźdzernika to geolokalizacja IP ma zmaczanie a nie domena Google, w jakiej wyszukujemy.

Czyli szukając w Google.pl w Niemczech dostaniemy wyniki inne niż w PL bo mają być one dopasowane do lokalizacji. To w jakim Google szukamy nie ma już znaczenia.

I rzeczywiście to tak działa. Podczas ostatniej podróżny miałem możliwości protestowania tej funkcjonalności i wydaje mi się, że dla Polaka, który chwilowo jest za granicą nie przynosi to nic na plus.
Ale jest i działa. Jak działa można zobaczyć instalując np Tor Browser.

I tym sposobem doszliśmy do grudnia.

W tym miesiącu Google wydłużył ilość wyświetlanego w wynikach organicznych meta opisu pobieranego z witryny.

Za starych dobrych czasów wyświetlane było 250 znaków, później około 155 znaków a teraz mamy około 300 znaków.

Wizualnie zmieniło to w pewnym stopniu wyniki i otworzyło nowe możliwości np zamieszczania linków w tego typu opisie.

Na koniec warto dodać, że obecnie na Zachodzie prawdopodobnie od 19 grudnia mamy aktualizacje algorytmu ale u nas spokój i cisza więc pewnie opiszę tą zmianę w podsumowaniu roku 2018 :)

Podsumowanie

Jak już zaznaczyłem na początku w SEO był to spokojny rok. I można za to dziękować.

A co nam w SEO przyniesie 2018 rok? Na pewno będziemy jeszcze bardziej dbali o użytkowników mobilnych, zwłaszcza jak Google uruchomi Mobile First czyli zmieni się sposób indeksowania.

Na pewno dalej będzie wzrastać znaczenie zawartości witryny i jej przyjazność dla użytkownika. Pewne elementy UX staną się standardem.

Na pewno warto też zwrócić uwagę na lokalność – geolokalizację, która to ścieżka dla Google jest coraz bardziej istotna.

W branży “Efekt” odchodzić będzie do lamusa, chyba, że będzie tylko jednym z wielu elementów rozliczeń.

Klienci będą coraz bardziej potrzebować pomocy na wielu płaszczyznach a nie tylko w linkowaniu i trend ten stale się będzie powiększał.
Branża się zmienia co bardzo dobrze widać.

Dla Antygen.pl 2017 rok to rok gorący, mamy nowych współpracowników i biuro dwa razy większe niż poprzednie a także nowe projekty.
Rekrutacja więc w toku :)

Był to też rok ciężkiej pracy, rozwoju i sukcesów. Co cieszy i napawa optymizmem. Mamy zapał do pracy, z radością i ciekawością spoglądamy w przyszłość. Oby tak dalej!

I na tym koniec :)

Wszystkiego Dobrego w 2018 roku!

4 komentarze

  1. Autor Agnieszka Owczarzak dodany 3 stycznia, 2018

    Ja nie powiedziałabym, że 2017 był nudny, choć rzeczywiście w SEO działo się mniej niż w 2016. Google sporo w tym roku zmieniło. Może i były to małe zmiany, ale przecież były(chociażby zmiana długości meta description).
    Ja też czekam na zmiany jakie przyniesie
    Mobile First. Oby nam SEO nie postawił na głowie :)

  2. Autor mkane dodany 3 stycznia, 2018

    Nie postawi, tym bardziej w PL gdzie RWD jest standardem. Problem będą mieli wszędzie tam gdzie SEO nie jest popularne jak u nas np w Hiszpanii czy Azji. Tak często strony nie mają RWD ani wersji mobilnej i jakoś się Google nie przejmują :).

  3. Autor Marcin dodany 4 stycznia, 2018

    Dobrze, że zerknąłem na ten artykuł bo jakoś informacja o braku wsparcia dla ajaxa przeszła obok mnie i dopiero teraz ją zauważyłem

  4. Autor mkane dodany 4 stycznia, 2018

    Cieszę się, że mogłem pomóc :)

Twoja odpowiedź