X
    Categories: SEO

Mobile Friendly Update 2


W poprzednim wpisie o Mobile Friendly Update przeanalizowałem i opisałem sytuację 7 witryn.

Sprawdzałem jak na ruch witryn wpłynęła aktualizacja, którą Google zapowiadało jako swoiste trzęsienie ziemi.

Jak już wiemy trzęsienia nie były a dane dotyczące kontrolowanych witryn nie pokazały radykalnych zmian.

W części komentarzy, do tego wpisu, pojawiły się wypowiedzi, że było jeszcze za wcześnie na takie analizy.
Możliwe, dlatego dziś zgodnie z zapowiedzią ponownie sprawdziłem jak wygląda sytuacja witryn z poprzedniego wpisu.

Miesiąc temu opisałem kilka aspektów związanych z ruchem by mieć jak najszerszy obraz sytuacji.

Dziś jednak postanowiłem to zmienić, koncentrując się jedynie na zmianie ruchu z poszczególnych urządzeń dla okresu 21.04-28.05.2015 w porównaniu do ruchu w okresie 14.03-20.04.2015.

 

Witryna nr 1

 
Średni ruch na witrynie – powyżej 20 tys. sesji miesięcznie.

Strona nieprzystosowana dla urządzeń mobilnych.

Tabela przestawia zmiany w ruchu pomiędzy okresami, usunąłem informacje o udziale danych urządzeń.
 

Witryna nr 1 - ruch z Google
ruch z komórek ruch z tabletów ruch z komputerów wszystkie sesje
zmiana 30,55% -2,22% 32,88% 30,55%

 
W ostatnim miesiącu ruch wzrósł jednak tendencja jest podobna dla ruchu z telefonów i komputerów. Spadł ruch z tabletów ale aktualizacja nie miała wpłynąć na wyniki dla tych urządzeń.
Nie ma więc widocznej zmiany, która mogła wynikać ze zmian zapowiedzianych przez Google.

 

Witryna nr 2

 
Średni ruch na witrynie – powyżej 50 tys. sesji miesięcznie.

Strona nieprzystosowana dla urządzeń mobilnych.

Różnica w ruchu pomiędzy kontrolowanymi okresami.
 

Witryna nr 2 - ruch z Google
ruch z komórek ruch z tabletów ruch z komputerów wszystkie sesje
zmiana -26,22% -13,67% -9,02% -14,40%

Widoczny jest ogólny trend spadkowy. Procentowo utracony ruch z telefonów jest znacznie wyższy niż z pozostałych urządzeń. Taką sytuację może wynikać z wprowadzonych przez Google zmian.

 

Witryna nr 3

 
Średni ruch na witrynie – powyżej 10 tys. sesji miesięcznie.

Strona nieprzystosowana dla urządzeń mobilnych.

Tabela przedstawiająca zmiany
 

Witryna nr 3 - ruch z Google
ruch z komórek ruch z tabletów ruch z komputerów wszystkie sesje
zmiana 12,22% -3,23% 3,11% 3,89%

Mimo nieprzystosowania witryny wzrost ruchu dla urządzeń mobilnych jest większy niż komputerów.

Wprowadzone zmiany nie wpłynęły więc na tą witrynę. Wzrost ruchu z telefonów tłumaczyłbym małym udziałem tego typu ruchu w całości co widać porównując różnice wzrostu ruchu z komputerów do całości.

 

Witryna nr 4

 
Średni ruch na witrynie – powyżej 40 tys. sesji miesięcznie.

Strona nieprzystosowana dla urządzeń mobilnych.

Tabela ze zmianami procentowymi ilości odwiedzin.
 

Witryna nr 4 - ruch z Google
ruch z komórek ruch z tabletów ruch z komputerów wszystkie sesje
zmiana -34,74% -29,74% -34,95% -34,60%

Procent utraty ruchu dla każdego urządzenia i całości jest podobny. Wynika to z sezonowości oraz niesłuchania się „Pana od Google”.
Brak widocznych sygnałów o tym, że zmiany wpłynęły na tą witrynę.

 

Witryna nr 5

 
Średni ruch na witrynie – powyżej 30 tys. sesji miesięcznie.

Witryna przystosowana do urządzeń mobilnych

Tabela ze zmianami procentowymi ilości odwiedzin.
 

Witryna nr 5 - ruch z Google
ruch z komórek ruch z tabletów ruch z komputerów wszystkie sesje
zmiana -7,39% -22,61% -14,32% -13,96%

Spadek dla urządzeń typu telefon jest prawie o połowę niższy niż dla wejść z komputerów i prawie 3x niższy od wejść z tabletów.

Taka różnica może być wynikiem pozytywnej sytuacji witryny w wynikach mobilnych.

 

Witryna nr 6

 
Średni ruch na witrynie – znacznie powyżej 100 tys. sesji miesięcznie.

Witryna przystosowana do urządzeń mobilnych

Tabela ze zmianami pomiędzy analizowanymi okresami.
 

Witryna nr 6 - ruch z Google
ruch z komórek ruch z tabletów ruch z komputerów wszystkie sesje
zmiana 39,66% 40,61% 40,55% 40,42%

Ruch na stronie wzrósł znacznie w porównaniu do poprzedniego okresu. Poziom wzrostu jest podobny dla każdego typu rządzeń. Nie ma więc istotnych oznak, które można by wytłumaczyć zmianami z 21.04.2015r.

 

Witryna nr 7

 
Średni ruch na witrynie – znacznie powyżej 100 tys. sesji miesięcznie.

Witryna przystosowana do urządzeń mobilnych

Tabela ze zmiana w ruchu.
 

Witryna nr 7 - ruch z Google
ruch z komórek ruch z tabletów ruch z komputerów wszystkie sesje
zmiana 19,38% 30,94% 2,88% 10,22%

Witryna z tendencją wzrostową. Znaczna różnica w zmianie na plus dla ruchu z telefonów w porównaniu do wzrostu ruchu z komputerów.
Jak widzimy ogólna sytuacja uległa poprawie, przy dużym udziale wzrostu ruchu z telefonów i tabletów.

Taką sytuacja na pewno może być wynikiem zmian w wynikach mobilnych.

 

Podsumowanie

 

Podsumowując tylko w przypadku jednej witryny, która nie jest przystosowana do urządzeń mobilnych, sytuację możemy wytłumaczyć zmianami w wynikach mobilnych.
Nie jest to więc wyraźnie negatywna sytuacja dla witryn niedostosowanych. Wydawało by się, że zmiany powinny być lepiej widoczne.

Na szczęście sytuacja 2 z 3 witryn mobile friendly może być wynikiem kwietniowej zmiany. Co jest pozytywnym zjawiskiem.

Próbka witryn jest mała i nie mogę stawiać śmiałych tez ale coś już widać, jakieś zmiany są widoczne. Nowy algorytm ustawiający wyniki na razie nie namieszał wiele.

Na razie wydaje się, że Google nie obniża wyników dla stron, które nie są dostosowane. Jednocześnie dając plusy za bycie przyjazną witryną?

Oby tak dalej…

Co o tym sądzicie? Jak po tym miesiącu wygląda sytuacja u Was?

View Comments (5)

  • Taa mobilność moim zdaniem cały czas jeszcze się mieli, nie są to jakieś mega widoczne zmiany, ale tu dwa pozycje mniej, tu z 1 strony na drugą i widoczność spada, rośnie :)

  • Obserwacje mam podobne - na razie nie widać gwałtownych spadków stron "nieprzystosowanych do urządzeń przenośnych". Widać natomiast lekki skok serwisów mobilnych.

  • To całe pozycjonowanie stron jak na sam począte przygody z Twoim blogiem wydaje mi się byc jakąś czarną magią - niby nic wielkiego, niby nic trudnego ale osiągnięcie dobrej pozycji na rynku chyba jest niezwykle trudne- takie przynajmniej mam wrażenie po przeczytaniu kilku postów! pozdrawiam serdecznie!

  • Obserwując strony klientów utwierdzam się w przekonaniu, że strony mobilne wiodą zdecydowany prym nad stronami „nieprzystosowanymi do urządzeń przenośnych”.

Related Post