Meta tag robots to tag, którym kontrolujemy indeksację podstron.
Google i inne „poważne” boty wyszukiwarek bardzo rygorystycznie przestrzegają pozwoleń i zakazów w nim zawartych.
Według zasady częściej ten tag używany jest by zakazywać niż pozwalać. Zakazując możemy użyć dwóch informacji.
Pierwsza z nich to „noindex,nofollow” co oznacza”nie indeksuj i nie podążaj”.
W efekcie tego zapisu strona z takim meta tagiem nie powinna pojawić się w Google. Tak samo w Google nie powinny być widoczne inne strony linkowane tylko z niej.
Zabraniamy przecież indeksacji i przechodzenia przez nią.
Inną informacją, mniej rygorystyczną jest „noindex,follow”. W tej sytuacji strona posiadająca taki meta tag nie powinna znaleźć się w Google ale już linkowane z niej strony tak.
Zapis „noindex,follow” stał się popularny po wdrożeniu przez Google algorytmu Panda, który to jak wiemy zwracał uwagę na powielenie treści.
W wielu serwisach w ten sposób została wdrożona polityka nie indeksowania powieleń np kolejny stron list produktowych ale linkowania z nich by wspierać inne strony witryny, w tym przypadku produkty.
Jednak jakiś czas temu jeden z Googlersów (niestety nie mogę odnaleźć oryginału) powiedział, że strona, która ma noindex,follow nie jest wartościowa dla Google, więc linki z niej niewiele znaczą.
Nie pozostało więc mi nic innego jak przetestowanie tego zagadnienia.
Co testujemy?
Postanowiłem upiec dwie pieczenie na jednym ogniu i chciałem przetestować:
– czy linki ze stron zawierających meta tag „”noindex,follow” maja wartość. Założyłem, że indeksacja linkowanej strony oznacza, że jest Ok.
– czy linki z takich stron są słabsze od stron bez blokady indeksacji.
Metodologia
Jak przeprowadziliśmy test:
– Wybrane zostały 4 losowe domeny, na których są już witryny.
– Na każdej z nich zostały utworzone 6 par stron – strona A i strona B.
– Strona A linkowała do strony B. Żadne inne linki nie prowadziły do strony B.
– Na każdej witrynie dwie strony a miały meta tag robots „noindex,nofollow”, dwie „noindex,follow” a pozostałe dwie „index, follow”.
numer strony | zawartość meta robots | link do strony |
---|---|---|
1A | noindex,nofollow | 1B |
2A | noindex,follow | 2B |
3A | index,follow | 3B |
4A | noindex,nofollow | 4B |
5A | noindex,follow | 5B |
6A | index,follow | 6B |
– na stronach B dodany został ciąg znaków niewystępujący w Google. Zawsze w tym samym miejscu oraz różny dla każdej strony. Strony miały taką samą ilość znaków ale inną treść.
Wyniki indeksacji stron A
Kontrola indeksacji stron A w 6 dniu.
domena, numer strony | zawartość meta robots | widoczność w Google | |
---|---|---|---|
Domena 1 | 1A | noindex,nofollow | nie |
Domena 1 | 2A | noindex,follow | nie |
Domena 1 | 3A | index,follow | tak |
Domena 1 | 4A | noindex,nofollow | nie |
Domena 1 | 5A | noindex,follow | nie |
Domena 1 | 6A | index,follow | tak |
Na powyższej tabeli zamieściłem jedynie informacje z domeny nr 1. Dla pozostałych domen wynik był taki sam. W szóstym dniu w indeksie Google były strony A o numerze 3 i 6 dla każdej witryny.
Przyznam, że niczego innego nie oczekiwałem.
Wyniki indeksacji i pozycji stron B
Kontrolę wykonaliśmy w dniach 6, 7, 12 i 14.
domena | numer strony | dzień 6 | dzień 7 | dzień 12 | dzień 14 |
---|---|---|---|---|---|
Domena 1 | 1B | - | - | - | - |
Domena 1 | 2B | 1 | 3 | 3 | 3 |
Domena 1 | 3B | - | 1 | 1 | 1 |
Domena 1 | 4B | - | - | - | - |
Domena 1 | 5B | - | 4 | 4 | 4 |
Domena 1 | 6B | - | 2 | 2 | 2 |
Domena 2 | 1B | - | - | - | - |
Domena 2 | 2B | 1 | - | - | - |
Domena 2 | 3B | 2 | 1 | 2 | 3 |
Domena 2 | 4B | - | - | - | - |
Domena 2 | 5B | - | 3 | 3 | 2 |
Domena 2 | 6B | 3 | 2 | 1 | 1 |
Domena 3 | 1B | - | - | - | - |
Domena 3 | 2B | - | - | - | 2 |
Domena 3 | 3B | - | - | 1 | 1 |
Domena 3 | 4B | - | - | - | - |
Domena 3 | 5B | - | - | 2 | 4 |
Domena 3 | 6B | - | 1 | 3 | 2 |
Domena 4 | 1B | - | - | - | - |
Domena 4 | 2B | - | 1 | - | - |
Domena 4 | 3B | 2 | - | 1 | 1 |
Domena 4 | 4B | - | - | - | - |
Domena 4 | 5B | - | 3 | 2 | 2 |
Domena 4 | 6B | 1 | 2 | 3 | 3 |
Co więc widzimy w tabeli?
Strony B o numerze 1 i 4, na żadnej domenie nie zostały zindeksowane i jest to zgodne z oczekiwaniami bo link do nich umieszczony został na stronach z noindex,nofollow.
Strony B 2 i 5 linkowane były ze stron z noindex,follow. I tutaj nastąpiła indeksacja, choć nie wszędzie pełna. Na 32 pomiary (2*4*4) pozycja została oznaczona 18 razy.
Strony B 3 i 6 linkowane były bez żadnych ograniczeń. Także i tutaj nie w każdym pomiarze było 100%. Na 32 pomiary pozycja oznaczona została 26 razy.
Średnia pozycja stron linkowanych poprzez noindex,follow to 2,61 a index,follow to 1,77.
Podsumowanie
Patrząc na wyniki pojawiły mi się dwa wnioski:
– linki ze stron zawierających noindex,follow indeksują podstrony a więc przekazują jakąś wartość.
– linki ze stron zawierających index,follow wydają się mocniejsze. Strony linkowane bez ograniczeń zindeksowane zostały szybciej oraz mają wyższą średnią pozycje. A ostatniego dnia pomiaru każda pozycja pierwsza to była strona 3 lub 6.
Oczywiście warto pamiętać, że test był wykonany na małej liczbie domen i z biegiem czasu przy ich większej ilości mógłby być inny wynik.
Ale obecnie wszystko wskazuje wyraźnie na korzyść stron index,follow.
Jako podsumowanie – myślę, że warto pamiętać o tym by strony, na których nam zależy linkować na stronach, które mogą zostać przez Google zaindeksowane a noindex,follow używać tylko wtedy gdy naprawdę jest to konieczne.
View Comments (4)
Fajny test, oby takich więcej, też kiedyś miałem taki w planach ale z braku czasu czeka na liście todo.
Mam jeszcze w planach parę publikacji z testami na blogu.
Sam pozycjonuję stronę i przegrzebuję internety szukając wiedzy. Bardzo dziękuję że dzielisz się swoją wiedzą ;)
Proszę.