Bywa przecież, że kilka zmian na stronie owocuje natychmiast dobrymi wynikami fraz, dzięki temu możemy naszą energię skierować do walki o pozycje innych fraz.
Poniżej, w punktach, napiszę o czym moim zdaniem warto pamiętać.
Optymalizacja
1. Przed optymalizacją warto zastanowić się, jaki cel mają zmiany. Optymalizujemy całą witrynę po to by dostosować ją do aktualnych „wymagań” wyszukiwarki, czy może pracować będziemy tak by podbić daną frazę.
Jeśli optymalizację robimy pod kątem frazy warto szczególnie skupić się na tych podstronach, które są wg wyszukiwarek związane z daną frazą.
By dowiedzieć się jaka to może być podstrona sprawdzamy się wyniki wyszukiwania. Jeśli znajdziemy – wiemy nad czym mamy popracować. Jeśli w TOP1000 nie ma żadnej podstrony naszego serwisu, wyszukujemy taką podstronę zawężając wyniki tylko do naszej witryny. (site:nasz-serwis.pl fraza)
2. Może się zdarzyć, że mimo pozycjonowania strony głównej wyszukiwarka premiować będzie jakąś podstronę, warto się więc zastanowić czy na pewno wybraliśmy odpowiednie miejsce w naszej witrynie do pozycjonowania. Nie upierajmy się przy tym co postanowiliśmy, wyszukiwarka mogła niestety zadecydować za nas. Optymalizacja powinna jednak dotyczyć obydwóch miejsc.
Kod
3. Nowoczesne strony tworzone są na stylach i div`ach, wyszukiwarki to lubią. Jeśli u Ciebie jest inaczej nie załamuj rąk, divy i style nie są warunkiem by być wysoko. Jeśli jednak mamy możliwość zmiany – zmieńmy.
4. Pamiętajmy by strona miała jak najmniej błędów składni oraz można było ją używać z każdej popularnej przeglądarki.
5. To co jest „fizycznie” wyżej w kodzie jest „ważniejsze” (zobacz źródło). Nie umieszczamy więc treści lub ważnych linków na samym końcu.
6. Pamiętajmy, że tytuł powinien być zgodny z frazą (zawierać ją w sobie). Jeśli mamy w nim jakiś element stały np nazwę serwisu/firmy to umieśćmy to na końcu. Nie twórzmy też długich tytułów zawierający wiele pozycjonowanych fraz. Często to może bardziej szkodzić niż pomagać.
Tytuły powinny być inne dla każdej podstrony i powinny odzwierciedlać jej zawartość. Niewiele nam da różnicowanie tytułów, jeśli element stały będzie od niego dłuższy bo różnicowany będzie mały procent tytułu.
7. Opis, czyli META NAME=”Description”, ma niestety ostatnio głównie znaczenie marketingowe. Odpowiednio napisany przyciągnie użytkowników, na wyszukiwarki niestety wpływ ma mały.
Opisy także różnicujemy dla podstron w jak największym procencie.
Nie przesadzamy z długością, 255 znaków wystarczy – więcej i tak nie będzie pokazywane. Pamiętajmy o tym, że przy krótkich opisach lub nie związanych z treścią wyszukiwarka może pominąć to co wpisaliśmy i pobrać sobie część treści jako opis.
8. META NAME=”Keywords” – od dawno najbardziej liczące się wyszukiwarki nie zwracają na to uwagi. Traktowałbym to bardziej jako dodatkowe możliwości dodania do podstron różnic niż działania podbijające pozycje.
Treść
9. Popularne lub ważne dla nas treści umieszczajmy w miejscu łatwo widocznym dla użytkowników i bota.
10. Nie duplikujmy niepotrzebnie treści na wielu podstronach naszego serwisu.
11. Jeśli mamy treści dostępne dla innych serwisów starajmy się je zmienić na własne. Oryginalne treści są premiowane przez wyszukiwarki.
12. Pozwólmy użytkownikom dodawać swoje treści np komentarze lub opinie.
13. Umieśćmy na optymalizowanej podstronie pozycjonowaną frazę, jeśli jeszcze jej nie było :/. Nie kombinujmy jednak, nie wciskajmy jej wielokrotnie na siłę. Ważne by była przynajmniej raz a inne powtórzenia mogę być przecież różnymi jej odmianami. Oczywiście kilka razy nie zaszkodzi.
14. Dobrze umieścić frazę we wszelkiego rodzaju , itp. Róbmy to jednak z głową.
15. Warto także użyć wszelkiego rodzaju pogrubień i zmienić wygląd czcionki. Pamiętajmy jednak o tym, że jest lepszy niż
16. Nie kombinujmy ze wszystkich frazami w tekście, niech tekst wygląda jak najbardziej „naturalnie”.
17. Używajmy alt=”” w obrazkach i title=”” w linkach lub innych miejscach gdzie można to użyć.
Niektórzy używają alt i title w obrazkach (np WordPress), ja jednak stosuje je tam gdzie miały być używane wg specyfikacji, czyli alt w obrazkach a title w linkach. Title jeśli możemy robimy inny niż anchor.
18. Zagęszczenie słów kluczowych powyżej 10% naprawdę rzadko wygląd naturalnie.
Linki, nawigacja
19. W serwisie używamy przyjaznych urli, najlepiej by zawierały w sobie pozycjonowaną frazę.
20. Nawigacja powinna odbywać się poprzez zwykłe linki tekstowe widoczne dla wyszukiwarek.
21. Nawigacja musi być prosta, nie komplikujmy jej. Jeśli możemy stosujemy zasadę trzech kliknięć do miejsca docelowego.
22. Linki nawigacji lub inne linki wewnętrzne – umieszczamy w anchorach pozycjonowane frazy.
23. Jeśli używamy obrazków w nawigacji nie zapominajmy o alt=””.
24. Na stronie głównej w menu nie umieszczamy wszystkich podstron. Utwórzmy jakaś hierarchię, jeśli jednak szczególnie zależy nam na jakiejś podstronie nie bójmy się do niej linkować.
25. Jeśli zależy nam na jakiejś podstronie to skierujmy do niej link z obrębu całego serwisu. Niech to jednak wygląda naturalnie (100 ulubionych podstron w stopce to nie jest dobry pomysł).
26. Starajmy się wprowadzić zasadę, jeden link na podstronie do innej podstrony. Np jeśli mamy link na obrazku oraz zwykły link tekstowy to połączmy je albo zrezygnujmy z któregoś.
27. Ograniczmy maksymalnie liczbę linków wewnętrznych wychodzących z danej podstrony.
28. Grupujmy podstrony typu „regulamin”, „jak kupić”, „warunki transportu”, „kontakt” itp itd. Treści umieśćmy na jednej podstronie i linkujemy do niej przy użyciu kotwic. Kilka linków mniej w linkowaniu wewnętrznym to większa moc dla pozostałych linków.
29. Jeśli nie chcemy by coś się zindeksowało stosujemy nofollow lub noindex. Pamiętajmy jednak, że przy nofollow „moc” i tak jest konsumowana przez link.
30. Minimalizujemy liczbę linków wychodzących z serwisu. Jeśli nie możemy usunąć linka to wyświetlamy to przy użyciu mechanizmu niewidocznego dla wyszukiwarek.
31. Usunięte podstrony przekierowujemy poprzez przekierowanie 301 na podstronę zgodną tematycznie lub na stronę główna.
32. Przekierowanie 301 jest naszym ulubionym przekierowaniem, nie używajmy 302, 303 jeśli nie musimy. Nie lubimy http-equiv=”refresh”.
33. Jeśli chcemy coś usunąć z wyszukiwarki użyjmy 404 lub 410. Samo skasowanie niewiele nam da.
Inne
34. Umieśćmy buttony serwisów społecznościowych. Dzięki temu może pozyskamy nowe linki lub użytkowników.
35. Jak nie wiesz o czym tu pisałem a chcesz optymalizować to poszukaj poradnika Google Search Engine Optimization Starter Guide pl.
36. Pamiętajmy o tym, że istnieje coś takiego jak „przeoptymalizowana strona”, wyszukiwarki na swój sposób nie są głupie. Nie kombinujmy więc za bardzo bo efekt może być odwrotny od zamierzonego.
Jak o czym istotnym zapomniałem, to poproszę o przypomnienie w komentarzach.
View Comments (14)
"30. Minimalizujemy liczbę linków wychodzących z serwisu. Jeśli nie możemy usunąć linka to wyświetlamy to przy użyciu mechanizmu niewidocznego dla wyszukiwarek."
Czyli jak?
javascript lub flash
Moim zdaniem tytuł strony/podstrony powinien składać się z najważniejszej frazy, dla jakiej się ona wyświetla w wynikach wyszukiwarki plus zachęty do kliknięcia lub wyjątkowości/specjalizacji naszej oferty. Mamy wtedy zapytanie użytkownika z przodu, pogrubione (widzi dokładnie to, czego szukał). Warto sprawdzić czy Google "rozumie" liczbę mnogą, odmianę i synonimy naszej frazy np. tekst "optymalizacji stron internetowych" jest o ile pamiętam tym samym dla Google co "optymalizacja stron www", a więc pieczona jest podwójna pieczeń.
Bardzo dobra koncepcja, zdarza się niestety jednak często, że pewnych powodów nie można tak tylko zrobić.
Warto jednak do tego dążyć
Można używać 301 zamiast 404 co daje troszkę soczku z nieistniejących podstron na główną, jednak nie jest to userfriendly.
Wprowadzenie tagów lub listy ostatnich/najpopularniejszych wyszukiwań na stronie zwiększa na long tail.
Linki w treści do innych podstron (dla blogów i portali), do podobnych produktów (sklepy). Podstrony o zbliżonej tematyce linkują do siebie i się wzmacniają.
Na jednej podstronie nie linkować do kilku innych z tym samym anchorem... Każdy link na podstronie z innym anchorem.
Zrezygnować z nofollow bo i tak tracimy soczek. Albo nie linkować, albo użyć js/flash (o czym pisałeś).
Sitemap – nie pisałeś o sitemap. Podstawa to sitemap.xml dla google oznaczenie jej w robots.txt, ale można jeszcze zadbać o taką dla użyszkodników.
Kilka literówek jest we wpisie, ale całkiem przyjemne masz ostatnio artykuły.
Napisałem to w pkt 31. Musimy jednak pamiętac, że taka podstrona po 301 może jeszcze długo być w indeksie.
Zastanawiałem się nad dopisaniem tagów, robione z głową są OK ale często powodują dość pokaźne zwiększenie się liczby linków wewnętrznych, więc trzeba uważać.
Jeśli do różnych podstron jest ten sam anchor, to moim zdaniem nie przeszkadza.
Do tej samej podstrony i tak liczony najczęsciej jest pierwszy link w kodzie.
Dzięki , dopiszę to do listy.
Czytałem to 2 razy, jak widać za mało.
dodawanie title="" w linkach kilka lat temu przestało być brane pod uwagę - robiłeś jakies testy, z których wynika powrót znaczenia tego elementu, czy siła przyzwyczajenia, wzglednie usasbility?
Nie były to testy ale w tamtym roku linkowałem pewną stronę. W wielu linkach dodałem title linku, była to fraza inna niż anchor. Widziałem zauważalny wzrost pozycji.
z drugiej strony przyzwyczajenie też na pewno ma jakieś tutaj znaczenie.
Sprawdzę to title w linkach, może rzeczywiście nie ma to znaczenia już żadnego a wyniki z tamtego roku były związane jednak z innymi działaniami.
Dobra lista, wiele już się nie da dodać :)
Pamiętajcie o plikach robots.txt - drobnostka, ale roboty naprawdę go lubią :)
Zabrakło też wzmianki o istotnej sprawie jaką jest szybkość ładowania strony. Kompresujcie obrazy, łączcie pliki js/css w jeden i tak dalej.
Po porannej walce z blokowaniem mojego komentarza przez akismet teraz tak na szybko o czym jeszcze mógłbyś napisać:
-moduły linkowania wewnętrznego
-optymalizacja kodu
-optymalizacja grafiki
-szybkość wczytywania strony
-sitemap xml
-mapa strony html
-walidacja w3c
-zastosowanie kategorii/podkategorii w linkowaniu wewnętrznym
-tagi
-warto wspomnieć też o tym, aby nie przedstawiać treści pisanych w postaci obrazka (chyba, że jest się dużym portalem, który musi przepraszać za oczernianie pewnego prawnika;p)
-osadzanie CSS/JS w zewnętrznych plikach
-właściwa budowa strony błędu 404
-przekierowanie 301 między adresami z www i bez www
-breadcrumb
-canonical
Wzrost sam w sobie mógł wynikać z wzmocnienia linkowania. Żeby wyciągać wnioski musiałaby być albo większa próba albo anchor nieobecny w kodzie ani w anchorach innych linków - tylko i wyłacznie w title linków. Ale trza będzie sprawdzić, w koncu to, ze cos sie kiedys zmienilo w jedna strone nie znaczy, ze na stale.