X
    Categories: SEO

Zmiany w algorytmach Google – narzędzia monitorujące

Jak wiemy Google stale zmienia swoje algorytmy związane z wyszukiwaniem organicznym.

Trzymanie ręki na pulsie tych zmian bywa czasami trudne. Zwłaszcza jak pozycjonuje się małą grupę słów kluczowych.

Pracownicy firmy SEO często zaraz po rozpoczęciu pracy widzą, że coś się dzieje w SERPach. Wynika to po prostu z ilości fraz aktywnie pozycjonowanych. Jednak nawet i takie firmy muszą sprawdzić czy to tylko fluktuacje u nich czy ogólny trend w Google.

Już kilka lat temu zaczęły pojawiać się narzędzia, które stale monitorują zmiany w wynikach.
Zmiany te najczęściej są wynikiem oficjalnych i nieoficjalnych zmian w algorytmach Google.

Wspomniałem o jednym z takich narzędzi we wpisie podsumowującym rok 2013.
A rok ten jak pamiętamy obfitował w różne „ciekawe sytuacje” :/

Dziś przedstawiam wam kilka takich narzędzi, ponieważ warto sprawdzać sytuację w więcej niż jednym narzędziu.

Jak oni to robią?

Zasada działania tego typu narzędzi jest prosta. Monitorując pozycje dużej ilości fraz kluczowych otrzymują informacje o zmianie ich pozycji.

Zmiany te są podsumowywane i przedstawiane nam najczęściej w formie wykresów lub pewnej punktacji, która została przyjęta przez autora narzędzia.

Warto pamiętać o tym, że każde z tych narzędzi sprawdza ograniczoną liczbę fraz. Może być ich naprawę dużo ale zawsze będzie istniało pewne ograniczenie.

Co oznacza, że wyniki te są poprawne dla sprawdzanych fraz ale siła trendu lub jego kierunek nie musi być zgodne z ogólną sytuacją.

Do tego dochodzi jeszcze język fraz. Bardzo często zmiany w USA do nas nie dochodzą. Niestety dotyczy to najczęściej tych „mniejszych zmian”.

Te „większe” obejmują najczęściej cały Świat.

AccuRanker


AccuRanker to narzędzie monitorujące zmiany pozycji 28 tysięcy fraz.

Frazy zostały podzielone na dwie równe części. Sprawdzane są dla wyszukiwarki dla komputerów i urządzań mobilnych, do 100 pozycji.

Wykres zmian w ciągu 3 miesięcy.

Ocena dzisiejszej sytuacji.

Wyniki możemy sprawdzać dla 8 wyszukiwarek – COM, US, UK, AU, NL, DK, DE i FR.

Advanced Web Ranking


Na stronie Advanced Web Ranking widnieje informacja o tym, że stale kontrolują 10 tysięcy słów kluczowych i 500 tysięcy adresów URL.
Kontrola fraz odbywa się w trzech krajach – US, UK i DE, przy czym w USA sprawdzają wyniki ogólne, mobilne oraz lokalne.

Ciekawą funkcją tego narzędzia jest to, że możemy zawęzić wyniki do top 10, top20 czy top50. Dzięki temu możemy sprawdzić, w którym przedziale dzieje się najwięcej.

Wykres zmian w ciągu 3 miesięcy – wszystkie pozycje.

Wykres zmian w ciągu 3 miesięcy – top10.

Jak widzimy w TOP10 zielono czyli zmiany dotykają fraz na dalszych pozycjach.

Algoroo

Algoroo to narzędzie używane przeze mnie już od dawna. W wielu sytuacjach podawane tutaj dane zgadzały się tym co widzieliśmy u siebie.

Algoroo monitoruje 17 tysięcy fraz do pozycji 100. Nie ma niestety informacji, która wyszukiwarka jest monitorowana, należy więc założyć, że frazy są angielskie dla wyszukiwarki Google.com.

Wykres zmian w ciągu 3 miesięcy.

Jak widzimy ostatnie 3 miesiące nie były złe – zieleń to kolor braku zmian.

Już teraz, porównując dotychczasowe narzędzia, widać różnice w ocenie sytuacji w Google.

Mozcast


Mozcast to narzędzie monitorujące 1000 słów kluczowych.

Słowa te zostały dobrane tak by nie miały kontekstu lokalnego i podzielone na 5 grup. Zmiany sprawdzane są codziennie i porównywane do poprzedniego dnia.

Wyniki prezentowane są w formie pogody, duże zmiany to oczywiście burze. Dziś jest standard – około 70 st. – mamy małe słońce.

Mimo, że na podstronie http://mozcast.com/metrics możemy zobaczyć dane związane z domenami, wydaje mi się, że narzędzie sprawdza za mało fraz.
Mała liczba sprawdzanych fraz może spowodować przekłamania w prezentowanych danych.

RankRanger

RankRanger codziennie kontroluje ponad 10 tysięcy słów kluczowych i domen.
Nie ma niestety informacji jaką wyszukiwarkę monitorują i w jakim języku.

Mamy za to dostęp do wykresu związanego w wyszukiwaniami mobilnymi i standardowymi dla komputerów.

Dane prezentowane są jako wykres ostatnich 30 dni – komputery.

Wykres zmian w ciągu 30 dni – urządzenia mobilne.

Jak widzimy w wynikach mobilnych dzieje się dużo więcej niż w wynikach dla komputerów.

Senuto

Senuto to jedyne polskie narzędzie w tym zestawieniu.

Według danych ze strony codziennie monitorowane jest 2,5 mln fraz a tygodniowo 19 mln.

Są to frazy związane z naszym językiem i wyszukiwarką, dlatego dane powinny najbardziej odzwierciedlać zmiany w polskim Google.

Wykres zmian w ciągu 3 miesięcy.

Ocena dzisiejszej sytuacji.

Ze względu na brak informacji możemy domniemywać, że dane dotyczą wyszukiwarki dla komputerów, przydało by się w przyszłości dodać taki wykres dla urządzeń mobilnych.

Niestety jako jedyne narzędzie w tym zestawieniu by mieć dostęp do tych danych należy opłacić abonament. Oczywiście opłata dotyczy tak naprawdę innych funkcji ale wykres znajduje się niestety w panelu.

Podpowiedź do autorów – może warto upublicznić te dane tym bardziej, że konkurencja nie ma takiej funkcji…

Inne narzędzia

Na pewno warto wspomnieć jeszcze o Serpmetrics.com gdzie możemy sprawdzić zmiany dla Google US i Bing.

Jest to jednak narzędzie korzystające z danych swoich użytkowników, nie wiemy więc jaka jest ich ilość.

Jako ciekawostkę, jeśli kogoś interesują zmiany w Google JP czyli Japonia to możemy się tego dowiedzieć na stronie http://namaz.jp.

Podsumowanie

Wiedza o tym co się dzieje w Google jest potrzebna każdemu, kto zajmuje się SEO. Dzięki powyższym narzędziom można porównać zmiany u siebie ze zmianami u innych.

Warto jednak pamiętać o tym, że o jakości przedstawionych danych świadczy jakość i ilość tego co jest zbierane. Przy małej próbce danych zmiany mogą nie być zauważone lub przeciwnie powodować istne trzęsienie SERPów.

Warto więc odwiedzić w takiej sytuacji inne tego typu narzędzia bo dopiero informacja z kilku źródeł może być poprawna.

Na pewno tego typu narzędzi jest więcej, zachęcam więc do dzielenia się, poniżej w komentarzach, linkami do nich.

Aktualizacja

Do powyższego zestawienia chciałbym dodać jeszcze dwa narzędzia.
serp.watch to narzędzie, w którym możecie sprawdzić zmiany w wynikach dla kilku narodowych wyszukiwarek. W tym Google.pl, w której w ostatnich dniach coś się dzieje…

Drugie narzędzie to Serp Quake polskiej firmy Performance Media. Można więc zakładać, że wykres zmian dotyczy polskich fraz.
Ostatnie 20 dni w Serp Quake

View Comments (10)

Related Post