X
    Categories: SEO

Core Web Vitals vs majowy update

Google w maju przeprowadziło aktualizacje algorytmu tzn. „core update”.

Tym razem sami o tym poinformowali co nie zawsze się zdarza. Informacja pojawiła się 25 maja i to był start wdrażania aktualizacji a sama aktualizacja zakończyła się 9 czerwca 2022.

W Polsce początek aktualizacji przebiegał spokojnie.

Oczywiście zawsze zdarzy się ktoś komu spadnie lub wzrośnie ale było można rzec spokojnie. Za to na Świecie tak spokojnie już nie było i czytałem wiele wątków ludzi, którym żalili się, że stracili pozycje lub znaczną widoczność.

Po wstępnej analizie pozycji widziałem, że jest OK. Dlatego postanowiłem poczekać jakiś czas by dopiero po zakończonej aktualizacji sprawdzić co się wydarzyło.

Podczas niedawnej analizy skupiłem się na stronach, które spadły w widoczności ta aktualizacja u nas nie wpłynęła znacząco na pozycje najważniejszych fraz.

Patrząc na ruch i obroty największą grupą fraz, która uległa zmianie to były frazy wybudowane „naturalnie” o małej konwersji.
Czyli widoczność czy wyświetlenia w wyszukiwarce spadały bardziej niż sam ruch.

Często były to frazy, które niewiele wnosiły do treści strony. Oczywiście nie w każdym przypadku.

Przeglądając Google Search Console zauważyłem, że wszystkie witryny, które utraciły widoczność w mniejszym lub większym stopniu miały problem z Core Web Vitals i oceną jakości podstron.

Zobaczcie sami – niżej kilka przykładów stron, którym spadła widoczność. Strzałką zaznaczyłem 25 maja 2022 r.

Strona nr 1

Na początku wzrosło a później spadło by za chwilę znowu wzrosnąć. Jedna z wartości wysoka.

Strona nr 2

Mobile leży komputery oceniane osobno – brak info w GSC.

Strona nr 3

Źle mobile i komputery.

Strona nr 4

Słabiutko i duży spadek.

Strona nr 5

Słabo na mobile, lekko lepiej komputery.

Strona nr 6

Podobny poziom na mobile i komputery.

Strona nr 7

Bardzo niski wynik na mobile ale dobry dla komputerów. Spadek po chwili i rozpoczęcie wspinaczki na górę.

Poniżej przeciwieństwa, strony ocenione wysoko.
Strona nr 8

Chwila spokoju a później do góry.

Strona nr 9

Mamy od razu lekki spadek i powrót na lepszą widoczność niż przed aktualizacją. I nie jest to 10 czy 50 fraz na plus.

Strona nr 10

Lecimy do góry.

Podsumowanie

Co tutaj więc widzimy. W pierwszej grupie stron część ma bardzo niskie wartości i wtedy jest spadek.

Jak jedna z wartości jest w miarę OK to po spadku jest jakiś wzrost.

Za to strony z dobrą jakością mają wzrost.

Jednak nie twierdzę tutaj, że jakość witryny i Core Web Vitals to jedyny decydujący czynnik, który wpłynął na spadki lub wzrosty.

Ale na pewno miał to pewien udział i był brany pod uwagę w majowej aktualizacji.

Anomalie się zdarzają, jedna witryna z niskim współczynnikiem wzrosła a inne witryny z prawie 100/100 nie drgnęły.

Ale nie mam dostępu do żadnej witryny, która w jakości CVW była oceniona dobrze i spadła jej widoczność.

Przynajmniej u nas spadki zaliczyły tylko witryny, które mają z tym problem.

Sprawdźcie jak to jest u Was.

View Comments (6)

  • Problem jest taki, że tym wyrkesem łątwo manipulować. Próbka CWV jest obliczana z CRUX na podstawie odwiedzajacych ludzików. Czyli jeśli sztucznie wygenerujesz sobie ruch z komórek na szybkim łaczu po paru dniach masz zielono w CWV i PE rośnie ładnie...

    Nie mam żadnej korelacji tych danych. Jedynie co obserwuję na forum dla webmasterów to fakt, że na stronach afiljacyjnych z dużą ilościa linków amazona oraz adsensem, własnie na komorkach jest od cholery reklam, co powoduje spadek ruchu o 90% w organiku ...

    • Tak wiem, ze można to zmanipulować. Przy czym tylko dla stron o małych ruchu.

      Duża ilość reklam zawsze spowalnia stronę na komórkach, więc w kontekście CWV efekt będzie negatywny.

Related Post