SEO a tytuł strony

tytuł strony

Mimo wielu lat popularności SEO cały czas napotykam na strony, które nie dbają o tytuły swoich stron.

Jest to dla mnie bardzo dziwne bo tytuł jest czynnikiem wpływającym na pozycje strony od „zarania dziejów”. I moim zdaniem powinna to wiedzieć każda osoba zajmująca się budową stron.
A często to właśnie już na etapie budowania strony popełniany jest błąd, który później czasami wymaga mozolnej pracy by to zmienić.

Zacznijmy jednak od podstaw.

Tytuł strony w HTML

Tytuł strony musi być zawsze umieszczony w sekcji <head>. Choć to nie ma znaczenia najczęściej znajduje się w pierwszych liniach kodu.

Tytuł w html opisuje się znacznikami <title></title>.

Czyli tytuł tego wpisu w HMTL to:

<title>SEO a tytuł strony</title>

Nic więcej nie trzeba :).

Oczywiście na stronach typu CMS nie tworzy się tytułu bezpośrednio w kodzie. Odpowiedzialne są za to wbudowane mechanizmy gdzie tytuł nadawany jest automatycznie.
Czasami można go zmienić korzystając z pól „Seo tytuł” lub podobnych. Wtedy to co tam wpiszemy jest wyświetlane w przeglądarce i wyszukiwarkach.

W wielu skryptach np Worpdress można dodać wtyczkę poprawiającą lub umożliwiająca edycję tytułu dla seo.

Wtyczki te są łatwo odnajdywane, nie będę więc żadnej sugerował.

Tytuł strony – zasady SEO

Odpowiedni tytuł, który spowoduje korzyść w pozycji strony to nic skomplikowanego.

Poniżej 10 zasad, które pomogą stworzyć dobry dla Google tytuł strony.

1. Każda podstrona musi mieć swój unikatowy tytuł.

To najczęściej nic trudnego, obecnie wszystkie popularne CMSy to umożliwiają. Jak masz stronę w HTML to musisz edytować pliki html i zmienić zawartość <title></title>.

Jeśli masz CMS, który jest źle napisany i wszystkie strony mają jeden tytuł to trzeba go poprawić lub niestety zmienić.

Do strony listingów można dodać informację o numerze strony a do podobnych produktów jego unikalną cechę.

2. Tytuł treści powinien zawierać frazy mogące pozyskać ruch.

Pomyśl o intencji szukającego i stwórz tytuł tak by zawierał pytanie lub na nie odpowiadał.

jak ugotować

„Pytaniem” jest także to co szukane jest w wyszukiwarkach np.

gotowanie ryżu

Inspiracją jak widać może być wiele, czasami by je odnaleźć wystarczy tylko zajrzeć do sugestii Google.

3. Tytuły stron kategorii/produktów powinny zawierać wszystkie ważne dane je opisujące.

To bardzo istotne by tytuł stron produktów zawierały więcej informacji niż tylko jego numer lub nazwę.

Brak dodatkowych informacji jak np tytułu produktów może powodować, że nie będziemy wysoko przy wyszukiwaniu produktu mimo, że jesteśmy producentem, np:

Pozycja 5 producent – do tego strona w wersji słowackiej.

Poz. 1

Poz. 2

Obydwie strony wyżej niż producent dodały typ, nazwę producent i rozmiar. Dzięki temu gdy ktoś doda typ produktu do wyszukiwania będą odnajdywani a producenta nie ma na pierwszej stronie.

4. Pisz tytuły poprawnie językowo poprawnie językowo.

Czasami to nie jest możliwe ale lepiej zadbać o to by tytuły były napisane poprawnie językowo. I dotyczy to wszystkich stron.

Opisanie produktu w postacie „rozmiar, kolor, nazwa” najczęściej będzie wyglądało nienaturalnie.

Proponuję trzymać się schematu „typ produktu, nazwa, cecha, cecha” itd. Można od tego odejść gdy cecha jest najważniejszą informacją dla danego produktu.

5. W Google obecnie wyświetla 50-70 znaków ale nie przejmuj się tym.

Google obecnie wyświetla tytuły w polu 512 pikseli. Dlatego też długość wyświetlanego tytułu może być inna. Wynika to z innej szerokości liter.

Czytany i brany jest pod uwagę cały tekst w tytule. Nawet 500 znaków. Przy czy sens tworzenia tak długich tytułów jest żaden.

Proponuję nie przekraczać 100-130 znaków.

6. Ważne frazy umieść na początku.

Znaczenie słów w tytule ze względu na pozycję jest inne. Słowa na początku mają je większe.

Nie zapominajmy też o długości wyświetlanego tytułu. Jeśli fraza ma pomóc w kliknięciu lub dopełnia nazwę to użytkownik musi ją widzieć.

7. Separatory w tytułach stron.

Sekcje zawierające różne dane można oddzielać znakami separującymi. Nie ma znaczenia czy użyjesz znaku „-” czy „|”.

8. Dodaj do tytuł nazwę brand – nazwę firmy / strony.

Jeśli jesteś rozpoznawalną marką to dodanie brandu do tytułu strony może podnieść klikalność bo wskazuje z jakie strony jest to wynik.

Google bardzo często dodaje od siebie nazwę strony, nawet wtedy gdy znajduje się ona poza obszarem widzialnym w wynikach.

9. Nie umieszczaj w tytule wielu słów kluczowych.

Umieszczanie powtórzeń fraz w tytule nie przyniesie korzyści. Tak samo jak wielu fraz.

Obecnie można być ukaranym za nadmierną „optymalizację tytułów”.

Nie ma jednak nic złego w tym by wymienić najważniejsze nazwy produktu go określające lub dodać kategorię, w której się znajduje.
Mimo, że czasami może być to bardzo podobna fraza.

koszulki - wynik w google

10. Google może wyświetlać inny tytuł niż ustawiony.

Czasami Google wyświetla inny tytuł. Dzieje się tak, ponieważ algorytm „uważa”, że wpisany tytuł nie jest odpowiedni do treści strony lub do frazy zapytania w wyszukiwarce.

Nie ma w tym nic złego, chyba że powoduje to utratę jakiejś ważnej informacji. Wtedy warto popracować nad tytułem odpowiednio go zmieniając tak by zawierał szukane słowo lub opis treści i tą informację.

Podsumowanie

Czasami zmiana tytułu powoduje znaczne wzrosty lub spadki. To pokazuje, jak ważny dla SEO jest ten parametr.

Braki w optymalizacjach tytułów są częstym „grzechem” w SEO dla strony. A najczęściej nie wymaga to wiele energii i zasobów.

Dlatego „optymalizacja meta tytułów” jest jednym z pierwszych czynności, które zawsze zalecam w pracach przy poprawie pozycji strony.

3 komentarze

  1. Autor Sitab dodany 11 maj, 2021

    To prawda – tytuł jest skrajnie ważny. Często nie czytamy opisu, więc jedną formą komunikacji w przypadku większości kliknięć jest sam tytuł. Umiejętności copywriterskie będą tu bardzo procentowały. Dzięki za wpis! :)

  2. Autor mkane dodany 11 maj, 2021

    Proszę :)

  3. Autor Piotr dodany 23 lipiec, 2021

    1 opis można sobie w skrajnych wypadkach darować, ale tytuł podstawa! Cenny zwłaszcza punkt 10 – przydaję się do rozmowy z klientami, bo to dość często poruszane zagadnienie ;)