Google nie odpuszcza, ostatnie zmiany niestety dla wielu fraz są utrzymane. Tak przy okazji serwowanych pozycjonerom, przez wyszukiwarkę, atrakcjom zastawiam się czy jest coś takiego jak „naturalne pozycjonowanie”.
Wiele razy słyszymy, by nie linkować, by nie kupować, by nie kombinować bo to jest be.
Przecież by być wysoko należy zrobić stronę „dla ludzi”, umieścić na niej „piękne” treści i pozycje same, jak za dotknięciem magicznej różdżki, będą takie jaki chcemy czyli wysokie…
Czy aby na pewno tak jest. Sprawdźmy więc.. Przykłady witryn będę dobierał z mojego otoczenia.
tesat.pl
Tesat to telewizja kablowa, z której korzystam.
Oj, coś im lecą linki, w chwili obecnej mają 212 linków z 47 domen z 45 IP.
Frazy są naturalne, nie ma nic co wskazywałoby na pozycjonowanie. Można oczywiście znaleźć linki ze słowem telewizja, kablowa, internet ale na pewno nie jest to pozycjonowane.
Wszystkich fraz w linkach – 28 szt.
Witryna nie ma optymalizacji, tytuł „TESAT – telewizja HD | szybki internet | telefon stacjonarny – Strona główna”.
sprawdzam pozycje:
telewizja kablowa poznań – 4 miejsce
kablówka poznań – 1 miejsce
internet poznań – 3 miejsce
Można? Można!
Jak widać pozycje są OK a pracy nie ma. Powiem więcej, niewiele jest linków, tym bardziej naturalnych ale to co jest i tak starcza na bycie tak gdzie trzeba.
ziaja.pl
Kosmetyki, kremy itp itd
869 linków 67 domen z 65 IP
Wśród linkowanych fraz znajdują się frazy takiej jak:
– prowitamina b5 (d-panthenol) (35 linków)
– witamina c (13 linków)
– witamina e (11 linków)
– olej canola (10 linków)
– kwas mlekowy (9 linków)
Wszystkich fraz w linkach 64 sztuki.
Linki naturalne, wiele linków z aptek lub stron o kosmetykach. Duża i znana firma, więc trochę linków uzbierali.
Sprawdzamy wiec frazy, które byłyby dobre dla tej witryny:
– kosmetyki – brak w top20
– krem do rąk – brak w top20
– balsam do ust – brak w top20
– krem pod oczy – brak w top20
– olej canola – 1 miejsce
– kwas mlekowy 8 miejsce
Niestety frazy ogólne prawdopodobnie nie są wysoko, na szczęście mają słownik i ta treść ich ratuje. Są też wysoko na frazy związane z nazwami produktów, choć nie zawsze na pierwszym miejscu.
W tym przypadku sukces jest częściowy, większy ruch na pewno generowały by im mocne frazy ogólne ale niestety, naturalne mechanizmy nie zadziałały :/
legrandsalon.pl
Jako trzeci przykład, wziąłem pierwszą witrynę z Google Maps, która ma linki ale nie jest pozycjonowana.
Szczęśliwy numerek wylosował – salon fryzjerski w Poznaniu.
145 linków z 45 domen z 41 IP.
Wśród 21 fraz, które znajdowały się w linkach, tylko dwie zawierały frazę branżową:
– fryzjera – 3 linki
– salon fryzjerski „le grand” – 2 linki
Wszystkie linki wyglądają na naturalne, nikt w nich nie grzebał, co potwierdzają anchory.
Tytuł strony głównej „Start | Le Grand SalonLe Grand Salon | Najlepszy fryzjer w Twoim mieście!”
Sprawdźmy więc pozycje:
– fryzjer Poznań – witryna znajduje się w mapkach, brak w wynikach organicznych
– salon fryzjerski Poznań – 12 miejsce
– najlepszy fryzjer Poznań – 19 miejsce
– fryzjera poznań – :) – 12 miejsce
Jak widać i ta witryna mimo braku pozycjonowania oprócz pierwszej frazy jest w miarę wysoko. Bardzo mało treści, witryna na WordPress. Optymalizacji mimo wszystko brak a pozycje są.
Można?
Trzy przykłady wiosny nie czynią, jednak analizy dokonałem na wielu witrynach bo przyglądam się „naturalnemu pozycjonowaniu” nie od dziś.
Nie będę czarował, że wystarczy mieć treść i zaraz pojawią się pozycje bo dla wielu fraz jest to po prostu, ze względu na konkurencje, nie możliwe.
Jednak zmiany w Google sukcesywnie poprawiają pozycje witryn nie linkowanych, witryn nad którymi nikt nie pracuje.
W tamtym roku pojawił się w słowniku SEO a może po prostu częściej był używany, termin – profil linków.
Nagle zaczęliśmy zwracać uwagę jakie linki dajemy na witryny oprócz linków z anchorami a niektórzy nawet próbowali forsować teorie z procentowym udziałem hierarchii domen….
Na pewno, w chwili obecnej, linkowanie powinno być robione z głową i nie powinniśmy się dziwić, że gdzieś wysoko widzimy niepozycjonowaną stronę.
Ideał
Idealnego pozycjonowanie zrobić nie można, można jednak spróbować się przybliżyć do naturalnego linkowania.
A czym moim zdaniem cechuje się „naturalne linkowanie”:
– wiele używanych fraz,
– linki z URL,
– frazy brandowe,
– frazy w obrazkach,
– frazy z „kliknij”, „zobacz”,
– linki prowadzą do wielu podstron,
– linków przychodzących jest mało,
– odpowiedni stosunek linków do domen,
– odpowiedni stosunek domen do IP,
– domeny linkujące mają mało linków wychodzących,
– brak fraz generujących ruch, chyba że ma to związek z czymś na stronie (np nazwa produktu).
Oczywiście to nie wszystkie cechy naturalnego linkowania, poza tym część z tych rzeczy może być nie spełnione. Jest to wielkie uproszczenie, wierzę jednak, że coś w tym jest…
A kto nie wierzy to niech przeanalizuje witryny, które mogą sobie pozwolić na wiele linków od swoich klientów, które to linki w pewnym stopniu „emulują” naturalne linkowanie. Dodatkowo dzięki wysokiemu TrustRank domen linkujących wiele jest im wybaczane.
Nie będę wskazywał branż gdzie takie rzeczy można zaobserwować ale myślę, że nie będzie tak trudno je znaleźć.
A jak u Was wygląda profil pod kątem „naturalność” ?
PS
+optymalizacja
View Comments (20)
Z artykułu wynika, że im strona mniej pozycjonowana, tym bardziej naturalna i powinna mieć wyższe wyniki. SEO osiągnęło pewien rodzaj absurdu. Teraz wystarczy wynająć np 4 gimnazjslistów, i każdy na swój sposób będzie siał linki po sieci. Google uzna to za naturalne i zróżnicowane. Gimnazjaliści wykończą agencje :)
Późna pora jak na czytanie przeze mnie bloga, ale zestawienie wciągnęło mnie, jest interesujące i szczerze mówiąc chętnie bym zapoznał się z podobnym, dużo szerszym zestawieniem. Pozdrawiam.
Bardzo dobre screeny, wiele wyjaśnią, a jak mogę jakąś prywatę (bo tu wklejał tekstu nie będę) to taką samą analizę mam na http://www.sprawdzimy.eu/2013/02/jak-zdobywac-linki-po-penguin-update/
Mi się przyda - wielkie dzięki - bo zaczynam prace nad swoją stronką
Ok, a jak ten profil linkowy jest niestety już "zepsuty" czyli linków z frazami jest za dużo? Dokładać linki z nazwą marki i strony? i wystarczy ?
Tekst ciekawy, aczkolwiek brakuje mi tutaj zawarcia jednego zastrzeżenia. Zakładam że profil linków sprawdzany był Ahrefsem, Majesticem czy podobne narzędzia. Wyświetlać może się piękny naturalny wynik, a na pozycje pracuje sobie np. solidne zaplecze, które ma zablokowane indeksację przez Ahrefs czy MajesticSEO, więc jedyne co możemy powiedzieć to to że tak wyglądają przybliżone profile linków.
Nie zamierzam podważać wniosków z artykułu, ale zwracam uwagę, że metodologia badania nie daje pewności w zakresie oceny faktu i metod pozycjonowania.
Hipotetycznie możliwe jest, że któraś z analizowanych witryn jest pozycjonowana, ale ukryto to przed ahrefsem.
Żeby ocenić z całą pewnością potrzebujemy dostępu do WMT :)
Twoje wnioski są kolejnym potwierdzeniem tezy, że należy pozycjonować "naturalnie". Naturalnie, czyli tak, żeby Google nie rozpoznał, że strona jest pozycjonowana. Bo jak ktoś wydaje pieniądze na pozycjonowanie, to nie wydaje, albo wydaje mniej na Adwords.
Wczoraj to napisałeś, a dziś jakieś poważniejsze ruchy w serpach :)
Pozycjonowanie naturalne z samej nazwy nigdy nie będzie :)
Obecnie zamiast stricte pozycjonować nowych Klientów, zajmuje się poprawą właśnie profilu linków. Popyt na ten rodzaj usługi stale rośnie, co cieszy i zarazem smuci.