X
    Categories: SEO

Google Search Console – Parametry URL

Google od października 2009 roku umożliwia zarządzanie adresami URL z parametrami. Pisałem o tej funkcji wielokrotnie, ostatni raz w roku 2020 w artykule Blokada indeksacji powielonych adresów z parametrami.

Narzędzie to umożliwiało zarządzanie adresami URL z parametrami. Mogliśmy zdecydować co Google będzie robił gdy napotka taki adres. Czy go zaindeksuje czy też zostanie usunięty z indeksu.

Przy wielu witrynach podczas audytów spędziłem dużo czasu nad analizą parametrów.

Bo może teraz, w czasach tagu canonical oraz lepszej indeksacji przez Google, nie jest to tak już istotne to jeszcze niedawno warto było to skonfigurować po to by zmniejszyć ilość powieleń lub nie indeksować nieistotnych podstron.


I nie ważne było czy witryna jest duża czy mała – wiele skryptów generowało adresy z parametrami, z najpopularniejszą parametrem owego czasu czyli „id” sesji.

Najczęściej te adresy z parametrami i tak nie były potrzebne :).

Dziś historia zatacza koło bo prawie po 13 latach Google w ramach wiosennych porządków wycofuje narzędzie „Parametry adresów URL” z Search Console.

Czasu zostało niewiele, już w kwietniu konfiguracja tych parametrów nie będzie brana pod uwagę przez boty Google.

Dlatego warto już teraz zrobić analizę jakie ustawienia mieliśmy w GSC w tym zakresie.

Lub przynajmniej sprawdzić co tam się dzieje by się za chwilę nie zdziwić nowymi typami podstron w indeksie. Zwłaszcza gdy nasza witryna ma już wiele lat.

W powyższym przykładzie mamy skonfigurowane 29 parametrów ale widzę i takie gdzie jest więcej niż 50.

W pierwszej kolejności sprawdźmy czy adresy z parametrami jeszcze istnieją, jeśli nie to nie zaprzątamy sobie dalej nim głowy.

Jak istnieją to trzeba rozważyć dla każdego typu parametru czy warto go jeszcze blokować w inny sposób.

Jak tak to w kolejnym kroku warto sprawdzić kod bo może już jest zablokowany.

Blokadę możemy zrobić w robots.txt ale docelowo lepiej ustawić meta robots z parametrem „noindex”.

Google twierdzi, że ta konfiguracja ma znaczenie tylko dla jednego procenta adresów ale ja bym tak w ich zapewnienia nie wierzył.

O ile to możliwe lepiej samemu panować nad tym co ma być przez Google indeksowane.

Ustawienia parametrów znajdują się obecnie w sekcji „Starsze narzędzia i raporty”.

Related Post