Aktualizacja algorytmu Google – Witamy BERT

algorytm bert

Co jakiś czas Google zmienia swoje algorytmy lub dodaje nowe. Mają one inne funkcje, innymi czynnikami się zajmują.
Pamiętamy Pingwina i Pandę, dwa algorytmy, które mocno namieszały w wynikach. Mało kto pamięta już o takich algorytmach jak Caffeine, May Day czy Big Daddy :).

Każdego roku w Google się coś zmienia. A w tym roku 22 października ogłosili wprowadzenie nowego algorytmu o nazwie BERT.

Co to takiego ten BERT?

BERT jako mechanizm wykorzystuje sieci neuronowe. Ma za zadanie zrozumieć język naturalny w zapytaniach Google i dopasować do niego jak najlepszą odpowiedź.
Do tego używane jest NLP :) I warto wyjaśnić, że chodzi o “Natural Language Processing” a nie “Neuro-Linguistic Programming”.

Natural Language Processing czyli przetwarzanie języka naturalnego (NLP) to zdolność programu komputerowego do rozumienia języka ludzkiego w mowie a w tym przypadku piśmie.

Więc co to takiego ten BERT?

Moim zdaniem jest to rozwinięcie mechanizmu uczenia maszynowego RankBrain, który był wprowadzony w październiku 2015.

RankBrain wykorzystywał uczenie maszynowe a BERT jest już bliżej sztucznej inteligencji (IA).

Obywa mechanizmy mają ulepszyć wyniki wyszukiwania i lepiej dopasować do niego odpowiedź.

Tym razem głównie chodzi o niuanse i to by te zapytanie zostało poprawnie zrozumiane.

W przykładzie Google podaje frazę “2019 brazylijscy podróżnicy do USA potrzebują wizy” i wyjaśnia:

“Słowo „do” i jego związek z innymi słowami w zapytaniu są szczególnie ważne dla zrozumienia znaczenia. Chodzi o Brazylijczyka podróżującego do USA, a nie na odwrót. Wcześniej nasze algorytmy nie rozumiały znaczenia tego połączenia i zwracaliśmy wyniki dotyczące obywateli USA podróżujących do Brazylii. Dzięki BERT wyszukiwarka jest w stanie uchwycić ten niuans i wiedzieć, że bardzo popularne słowo „do” ma tutaj duże znaczenie i możemy zapewnić znacznie bardziej trafny wynik dla tego zapytania.”

Dzięki temu w wynikach zamiast artykułu z Washington Post związanego z podróżami Amerykan do Brazylii, wyświetlany jest link do ambasady USA w Brazylii z informacjami do wizach.

Drobna zmiana ale rzeczywiście wynik jest lepszy.

Więcej w informacji od Google.

BERT już w Polsce?

Tak BERT już jest wrażany w polskie wyniki.

Informacja o tym pojawiała się na Twitterze 9 grudnia 2019, w informacji z listą paźnstw gdzie jest wdrażany.

twitter bert

Tym razem idzie im szybko :). Wymienionych krajów i języków jest naprawdę dużo.

BERT a język polski?

Historia pokazuje, że Google ma z naszym językiem problem. To jest oczywiste bo i w mowie i piśmie polski język jest duża bardzie skomplikowany od np angielskiego.

Jak więc będzie teraz ciężko wyrokować. Choć sam fakt tak szybkiego wróżenia może świadczyć o tym, że BERT uczy się szybko niezależnie od języka.

A na razie pozostaje nic innego jak czekać i obserwować wyniki dla zapytań w miarę naturalnych bo takie jak “pozycjonowanie Poznań” :) nie powinien zwracać uwagi.

P.S. :)

I przy okazji życzę Wam Spokojnych i rodzinnych Świąt, szampańskiego Nowego Roku

oraz

Wszystkiego Dobrego w 2020 roku!

6 komentarzy

  1. Autor Krzysiek dodany 12 grudnia, 2019

    Z tego wynika, że Google nauczyło się zwracać większą uwagę na przyimki oraz łączyć je ze słowami sąsiednimi w spójne frazy. W sumie to nie tak ciężko było zapewne wprowadzić do algo taki mechanizm, a wyniki faktycznie mogą być trafniejsze.

  2. Autor mkane dodany 12 grudnia, 2019

    Myślę, że to nie tylko o to chodzi. Przykład był po prostu prosty :).

  3. Autor Karol dodany 8 stycznia, 2020

    Ogólnie nie zauważyłem dużych zmian w serp po aktualizacji ;-)

  4. Autor mkane dodany 8 stycznia, 2020

    Bo u nad standardowo ich nie będzie :)

  5. Autor Marcin dodany 27 stycznia, 2020

    Wszyscy tak straszyli tym BERTem a w moim przypadku jeśli nastąpiły zmiany to tylko pozytywne :)

  6. Autor mkane dodany 27 stycznia, 2020

    Bo u nas w PL niewiele widać.

Twoja odpowiedź