Ustawienie docelowej lokalizacji geograficznej – Google Help cz. 1

Ziemia 2Co jakiś czas w rozmowie, mailu, dyskusji na forum lub w innym miejscu poruszany jest temat ustawienia geolokalizacji domen w Google Webmaster Tools.

Jeszcze jakiś czas temu brakowało jasnych informacji od Google po co i kiedy należy to robić. Mam nadzieje, że w tym wpisie odpowiem na te i inne pytania.

Dlaczego?

Google nie zawsze wie do mieszkańców jakiego kraju jest kierowana dana witryna. Jednym z ważniejszych czynników, choć nie jedynym, którym o tym decyduje jest typ domeny.

Podstawowe typy domen:
– funkcjonalne – .com, .net, .info,
– krajowe – .pl, .de, .es.

Dla domen krajowych sprawa jest prosta, Google zakłada, że jeśli witryna jest w domenie .pl to kierowana jest do lokalizacji Polska. W chwili obecnej dla tych domen nie ma możliwości wybrania lokalizacji, co można sprawdzić wchodząc na ustawienia witryny w GWT (klik w zębate koło)
ustawienia witryny w gwt
Tak jest dla większości domen krajowych, lokalizacja jest już wybrana i nie można jej zmienić.

Zgoła odmienna sytuacja jest z witrynami w domenach funkcjonalnymi. W tych przypadkach Google nie jest już pewne do kogo dana witryna jest kierowana.

Zwróci wtedy uwagę na:
– adres IP serwera,
– dane kontaktowe w treści,
– geolokalizacji linków przychodzących, tj profilu linków pod kątem „końcówek domen”,
– wpisów w innych usługach wymagających lokalizacji np Google Miejsca.

Dodam, że wg oficjalnej informacji Google, język witryny nie ma takiego znaczenia jakby się zdawało, tym bardziej, jeśli jest to język używany w kilku krajach.

Kiedy ustawiać lokalizację?

W punktu widzenia Google lokalizacje należy ustawić zawsze gdy korzysta się z domen funkcjonalnych oraz niektórych krajowych, ponieważ dla takich domen Google może mieć problem z określeniem do kogo jest kierowana.

Należy o tym pamiętać zwłaszcza gdy witryna dotyczy firmy lokalnej lub miejsca.

Kiedy nie ustawiać lokalizacji?

Jeśli Twoja witryna kierowana jest do ludzi mówiącym tym samym językiem, bez względu na kraj, w którym mieszkają.
Ustawienie lokalizacji tylko na jeden z tych krajów obniży pozycje w innych wyszukiwarkach krajowych i ruch z nich się zmniejszy.

Dla jakich domen ustawiamy lokalizacje

Domeny funkcjonalne najwyższego poziomu (gTLD)
.aero
.biz
.cat
.com
.coop
.edu
.gov
.info
.int
.jobs
.net
.mil
.mobi
.museum
.name
.net
.org
.pro
.tel
.travel

Domeny regionalne najwyższego poziomu (rTLD)
Powiązanie geograficzne tych domen jest za szerokie, dlatego traktowane są jak funkcjonalne.
.eu
.asia

Funkcjonalne domeny krajowe najwyższego poziomu (gccTLD)
Cześć domen krajowych wykorzystywanych jest przez wiele witryn ze względu na „fajne końcówki” lub ich popularność bo np są darmowe. Google dla takich domen także automatycznie nie określa powiązania geograficznego.

.as
.bz
.cc
.cd
.co
.dj
.fm
.la
.me
.ms
.nu
.sc
.sr
.tv
.tk
.ws

Podsumowanie

Jak widać zagadnienie ustawienia lokalizacji nie wymaga elaboratu, oczywiście możemy dywagować czy od razu je ustawiać czy nie. Czy może to że mam 86% linków z .pl już wystarczy by tego nie robić.

Takich pytań i tematów do dyskusji będzie wiele, jeśli ktoś jednak nie czuje się na siłach analizowania takiej ilości danych a ma witrynę w domenie wymienionej powyżej to warto ustawić ten parametr i nie myśleć o tym więcej.
Tym bardziej jeśli z witryną dzieje się coś dziwnego.

Cykl – Google Help

Instrukcje są tylko dla Lamerów” usłyszałem kiedyś od kolegi, który miał problem ze sprzętem a ja go poprosiłem o instrukcje. Choć jest to oczywiste, w owej instrukcji były potrzebne informacje do usunięcia problemu, co też zrobiliśmy.
Mimo, że zawsze w żartach mówię to samo innym, sam często sięgam po nie, mimo, że najczęściej nic ciekawego w instrukcjach znaleźć nie można.

Od jakiegoś czasu, mimo wielu lat w SEO, spokojnie i metodycznie analizuję, z ciekawości i konieczności ciągłej edukacji, Wytyczne dla Webmasterów i inne dokumenty w jakich Google radzi nam co robić.

Wiem, że wielu Pozycjonerów krytycznie odnosi się do ich zawartości, uważam jednak, że parę ciekawostek można tam znaleźć i przynajmniej dla nich warto co jakiś czas przejrzeć to miejsce.

Ten wpis to pierwszy odcinek cyklu „Google Help”, w którym będę poruszał tematy związane z pytaniami, na które można odnaleźć odpowiedzi w Pomocy dla Webmasterów lub innych podobnych miejscach.

7 komentarzy

  1. Autor Marek Swatek dodany 1 lipiec, 2014

    „Instrukcje są tylko dla Lamerów” – nie zgodzę się z tym. W przypadku skręcania mebli może faktycznie nie każdy jej potrzebuje ale w przypadku nowych rozwiązań są konieczne.

  2. Autor mkane dodany 1 lipiec, 2014

    W przypadku skręcania mebli może faktycznie nie każdy jej potrzebuje

    Częściej używam instrukcji w tym przypadku niż dla nowych urządzeń :)

  3. Autor Kamil dodany 16 lipiec, 2014

    Instrukcja instrukcją, ale często bez niej można samemu pogłówkować i znaleźć rozwiązanie, bo wertowanie instrukcji przynajmniej dla mnie jest kłopotliwe.

  4. Autor Pawka dodany 25 lipiec, 2014

    Marcinie, fajnie piszesz ale… czy mamy sie tym martwic? to jeden z problemow co z czasem rozwiaze ekipa z Google, my mamy swoje problemy, bardziej aktualne jak geolok:)

  5. Autor mkane dodany 26 lipiec, 2014

    Jak masz wersje językowe w witrynach to warto ustawiać.

  6. Autor olek dodany 13 wrzesień, 2014

    Jeśli chodzi o wersje językowe jest to super sprawa!Duże ułatwienie,polecam!

  7. Autor kasia dodany 17 wrzesień, 2014

    Dzięki za informacje, teraz wiem jak dalej postępować.