Różnicowanie anchorów w linkach

Często jestem pytany o to czy należy różnicować anchory w linkach, jakie umieszczamy do pozycjonowanej strony.
I jak to w SEO bywa odpowiedź nie jest niestety jednoznaczna.

Nie ma po co

Tak pewnie odpowie niejeden z czytających ten wpis i … ma racje. Znam wiele przykładów wypozycjonowanych fraz, gdzie pozycjoner nigdy nie skalał się czymś takim jak zmiana anchora w linku.

Mam często wrażenie, że tak robi większość pozycjonerów i jeśli im się udaje to jest OK.
Tymi przypadkami w tym wpisie nie będziemy się zajmować.

Warto różnicować anchory

Tak odpowie druga grupa, do której i ja się zaliczam, więc nie mogę napisać inaczej jak to, że i ta grupa ma racje.

A co to i po co to?

Co to więc jest to „różnicowanie anchorów” ? To nic innego jak zmiana pozycjonowanego słowa lub frazy tak by działać korzystnie na pozycjonowanie.
Algorytmy wyszukiwarek są na tyle zaawansowane (w teorii) by odkryć schematyczność linkowania, która to w „naturalnych” linkach się nie zdarza.
Zmianą achorów oszukujemy więc wyszukiwarkę, symulując „naturalne” linkowanie.

Odmiany

Różnicowania w najprostszej formie dokonujemy poprzez odmiany przez liczby i przypadki oraz linkowanie na poszczególne słowa w przypadku fraz.

Przykład: „pozycjonowanie stron” linkujemy na:
– pozycjonowanie
– stron
– pozycjonowania, pozycjonowaniu, pozycjonowaniem, pozycjonowanej, pozycjonowane, pozycjonować, pozycjonowana, pozycjonowany, pozycjonuje, pozycjonując, pozycjonowanego, pozycjonują, pozycjonowanych, pozycjonowaną, pozycjonowani, pozycjonowanym, pozycjonowanymi, pozycjonował
– pozycjonowaniu stron
– pozycjonowanie strony

Jak widzimy jedno słowo można zapisać w wielu formach, nie ma więc problemu by jakąś frazę linkować używając wielu kombinacji.

Słowo przed frazą

Należy jednak pamiętać o tym, że podczas linkowania lepsze efekty zróżnicowania osiągniemy, jeśli umieścimy jakieś słowo przed frazą lub słowem.

Przykład: „krzesło”
– drewniane krzesło
– drewniane krzesła
– tanie krzesło
– wygodne krzesło

Atrybuty

Na jednym ze szkoleń , gdy mówiłem, że tworzenie takich fraz jest naprawdę proste, zostałem poproszony o 10 przykładów. Bez problemów wymieniłem kilkanaście bo co jest trudnego w odmianach czy też dodaniu słowa z jakimś atrybutem. Mniemam, że siedząc w biurze można w krótkim czasie wymyślić wiele kombinacje, gdy jednak jest z tym problem a pozycjonowane słowo to jakaś rzecz można zastosować uniwersalne słowa:
– tani, najtańszy itp
– dobry, znakomity itp
– ładny, kolorowy, czerwony itp

Procenty

Warto pamiętać o tym by nie przesadzić z używaniem innych fraz. Jeśli wszystko idzie w porządku staram się by fraz różnicujących nie było więcej niż 30% w linkach. Jeśli jednak mam jakiś kłopot (filtr), często linkuje głównie na takie frazy.

Inne korzyści

Nie sposób nie nadmienić o jeszcze jednej korzyści z takiego linkowania. Linkując w ten sposób, możemy spowodować, że i te dodatkowe frazy znajdą się naprawdę wysoko. Nawet jeśli nie wejdą dzięki temu do TOP10, pobicie ich będzie na pewno dużo łatwiejsze niż pozycjonowanie od początku.

A Wy różnicujecie anchory ? Zapraszam do odpowiedzi w komentarzach.

8 komentarzy

  1. Autor Paweł Rabinek dodany 27 wrzesień, 2011

    Krótki, ale jeden z konkretniejszych wpisów jakie ostatnio pojawiły się w seo-blogosferze.

    Różnicowanie anchorów to podstawa. Poza wymienionymi przez Ciebie przypadkami, ja dodaje często też zupełnie inne słowa kluczowe, celem uzyskania „naturalności”. Pozycjonując na „krzesła” daje też linki „meble do salonu”.

    Zaskoczyłeś mnie współczynnikiem 30%. Opierasz to na jakimś doświadczeniu u badaniach, czy na własnym wyczuciu? Przyznam, że staram się trzymać około 50% innych anchorów, wydaje mi się, to bardziej naturalne i filtro-odporne. Ale być może jestem przewrażliwiony.

  2. Autor mkane dodany 27 wrzesień, 2011

    ja dodaje często też zupełnie inne słowa kluczowe, celem uzyskania „naturalności”. Pozycjonując na „krzesła” daje też linki „meble do salonu”.

    Chciałem o tym napisać ale ja traktuje to jako szeroką strategię linkowania a nie różnicowanie anchorów.

    Zaskoczyłeś mnie współczynnikiem 30%. Opierasz to na jakimś doświadczeniu u badaniach, czy na własnym wyczuciu?

    Zauważyłem, że przy wyższych procentach, pozycjonowanie „głównej” frazy nieraz idzie opornie.

    Muszę się przyznać szczerze, że sam już nie zwracam uwagi na stosunek procentowy. Robię to wg wyczucia, często też sprawdzam pozycje tych dodatkowych fraz. Zdarza się, że włączam je do pozycjonowania.
    Ostatnio największą uwagę, na różnicowanie, zwracam w początkowej fazie linkowania, po jakimś czasie gdy jest jest zrobiona odpowiednia ilość, linkuje „na dobicie” już bez różnicowania.

    Ale jestem długodystansowcemi, pozycjonuję małymi ilościami linków, więc robię inaczej niż ktoś kto chce mieć szybko efekty.

  3. Autor worldoftanks dodany 4 październik, 2011

    Bardzo przydatny artykuł. Ja z mojej skromnej strony również popieram ideę różnocownia anchorów, choć znam też wielu, któryz na taki pomysł pukają się czoło.

  4. Autor mkane dodany 4 październik, 2011

    któryz na taki pomysł pukają się czoło.

    Każdy robi jak chce, i to jest ciekawe w naszej branży.

  5. Autor Marcin dodany 16 październik, 2011

    Zauważyłem, że po ostatnich zmianach w google, szczególnie ważne się zrobiło to, by w dużym stopniu różnicować anchory. Przez krótki czas całkiem dobrze działa linkowanie tylko na 1-3 frazy, ale później niestety wartość tego działania spada do zera

  6. Autor mkane dodany 25 październik, 2011

    Zauważyłem, że po ostatnich zmianach w google, szczególnie ważne się zrobiło to, by w dużym stopniu różnicować anchory

    Jest to pewnie wynik szybszego indeksowania linków, w początkowej fazie można przeciwdziałać takiemu mechanizmowi poprzez wolniejsze linkowanie.

  7. Autor Jupi dodany 25 październik, 2011

    A jak Ty sie odnosisz i jakie jest stanowisko google odnośnie stosowania takich samych anchorów na jednej stronie linkujacych do roznych stron, czy ma to jakis negatywny wplyw na pozycjonowanie i jak wtedy przeplywa power na stronie ?

  8. Autor mkane dodany 26 październik, 2011

    A jak Ty sie odnosisz i jakie jest stanowisko google odnośnie stosowania takich samych anchorów na jednej stronie linkujacych do roznych stron

    Nie wiem jakie jest stanowisko Google. Ja, jeśli jest taka potrzeba daję na jednej stronie linki z tymi samymi anchorami. Fakt, że nie zawsze są one w 100% takie same. Daję np „pozycjonowanie” oraz „skuteczne pozycjonowanie”.
    Na pewno staram się by nie były te linki koło siebie lub by nie wyglądało to „dziwnie”.

    Negatywów żadnych nie zaobserwowałem, nie wiem też dlaczego takowe miałyby nastąpić.