Mobilegeddon po roku

Google_logo Kilka dni temu minął rok od wprowadzenia przez Google zmian związanych z wyszukiwarką dla urządzeń mobilnych.

Zmian, o których Google informowało dużo wcześniej co nie jest standardem w tej firmy.

Mobile Friendly Update miał spowodować poprawę wyników jakie uzyskujemy korzystając z Google ze smartfonów lub tabletów.

Analizowałem efekty zmian już dwukrotnie. Pierwszy raz po około tygodniu od ich wprowadzenia, co opisałem we wpisie “Mobile Friendly Update ?”.

Po miesiącu ponownie sprawdziłem jak wyglądają wyniki, opisałem to we wpisie Mobile Friendly Update 2.

Jutro minie rok od pierwszej kontroli. Myślę, że co się miało zmienić w wynikach to już się zmieniło :)
Minęło tyle czasu, że Google już zapowiedział kolejne zmiany, oczywiście ma być jeszcze lepiej.

Zastanawiałem się co sprawdzić i doszedłem do wniosku, że tym razem sprawdzę tylko pozycje w obydwóch typach wyników oraz poziom udziału ruchu mobilnego.

Oczywiście sprawdzane będą te same witryny i frazy co rok temu.

Powinno dać nam to odpowiedź na to jak te wyniki się zmieniły.

 

Witryna nr 1

 
W ciągu ostatniego roku ruch na tej stronie zwiększył się kilkukrotnie.

Witryna została także przystosowana do urządzeń mobilnych

strona przystosowana do urządzeń mobilnych

Pomiar pozycji

Witryna nr 1 - pozycje fraz
fraza nr poz. komputer poz. mobilna ilość przyjaznych witryn najwyższa poz. mob.
1 1 1 7 1
2 9 6 5 2
3 1 1 7 1
4 1 1 9 1
5 2 1 6 1

Jak widzimy pozycje tej witryny dla urządzeń mobilnych i stacjonarnych są podobne, w większości są takie same.
Wyższa pozycja frazy nr 2 w wynikach mobilnych może być spowodowana tym, że strona jest mobile frendly.

Warto zauważyć znaczny wzrost ilość przyjaznych podstron w wynikach.

Udział ruchu mobilnego także uległ poprawie. Rok temu ruch mobilny generował prawie 18% wejść, obecnie jest to ponad 23%.

 

Witryna nr 2

 
Poziom ruchu w stosunku do poprzedniego roku wzrósł o kilkanaście procent.

Strona nadal nie jest przystosowana dla urządzeń mobilnych.

strona nieprzystosowana do urządzeń mobilnych

Pomiar pozycji

Witryna nr 2 - pozycje fraz
fraza nr poz. komputer poz. mobilna ilość przyjaznych witryn najwyższa poz. mob.
1 3 4 8 1
2 9 11 9 1
3 4 6 8 1
4 8 8 7 1
5 1 1 6 1

Od poprzedniego sprawdzenia część fraz uległa spadkowi. Trzy frazy mają niższą pozycje w wynikach mobilnych. Także u tutaj widać wyraźny wzrost w wynikach ilości przyjaznych witryn.

Obecny udział ruchu mobilnego na tej witrynie wynosi lekko ponad 40%, w analogicznym okresie 2015 roku było to prawie 36%.

 

Witryna nr 3

 
Poziom ruchu na tej witrynie jest podobny do tego w poprzednim roku.

Strona nadal nie jest przystosowana dla urządzeń mobilnych.

strona nieprzystosowana do urządzeń mobilnych

Pomiar pozycji

Witryna nr 3 - pozycje fraz
fraza nr poz. komputer poz. mobilna ilość przyjaznych witryn najwyższa poz. mob.
1 8 6 4 1
2 9 9 6 1
3 3 4 6 1
4 16 16 4 1
5 20 20 8 1

Na trzy frazy pozycje są takie same. Może to wynikać z najmniejszej na razie ilości zoptymalizowanych pod mobile stron w wynikach.

Warto nadmienić, że we wszystkich frazach ilość wyników mobilnych była niższa niż 10.

Udział ruchu mobilnego w porównaniu do poprzedniego roku wzrósł o 2% z prawie 26% do prawie 28%.

 

Witryna nr 4

 
Niestety nie posiadam już dostępu do GA dla tej witryny, dlatego sprawdzone zostaną tylko pozycje.

Strona nadal nie jest przystosowana dla urządzeń mobilnych.

strona nieprzystosowana do urządzeń mobilnych

Pomiar pozycji

Witryna nr 4 - pozycje fraz
fraza nr poz. komputer poz. mobilna ilość przyjaznych witryn najwyższa poz. mob.
1 3 3 3 7
2 14 17 8 1
3 5 8 7 1
4 8 9 6 1
5 5 7 5 2

Jak widzimy pozycje w wynikach mobilnych, w większości, są niższe.

Co ciekawe na sprawdzanych frazach w wynikach mobilnych znajduje się mniej stron mobile frendly niż rok temu.

Na pierwszej frazie taka witryna znajduje się dopiero na 7 z 7 pozycji w tym SERPie.

 

Witryna nr 5

 
Obecny średni ruch na tej witrynie jest podobny do ruchu w poprzednim roku.

Witryna, tak jak w 2015 roku, jest przystosowana do urządzeń mobilnych.

strona przystosowana do urządzeń mobilnych

Pomiar pozycji

Witryna nr 5 - pozycje fraz
fraza nr poz. komputer poz. mobilna
1 11 8
2 6 6
3 18 18
4 6 8
5 6 5

Pozycje tej witryny są podobne w obydwóch typach wyników.

Jest to kolejna witryna, w której wynikach mobilnych dla wszystkich fraz jest mniej niż 10 stron.
Dlatego od tej witryny zrezygnowałem ze zliczania ilości zoptymalizowanych witryn.

Udział ruchu mobilnego w całym ruchu organicznym z Google wzrósł z prawie 22% do ponad 28,5%.

 

Witryna nr 6

 
Średni ruch na witrynie utrzymuje się na podobnym poziomie jak w poprzednim roku.

Witryna przystosowana do urządzeń mobilnych.

strona przystosowana do urządzeń mobilnych

Pomiar pozycji

Witryna nr 6 - pozycje fraz
fraza nr poz. komputer poz. mobilna
1 1 1
2 2 2
3 5 5
4 2 2
5 3 3

W przypadku tej witryny sprawdzane frazy znajdowały się na tych samych pozycjach w obydwóch typach wyników.
Jednocześnie są one wyższe niż w poprzednich pomiarach.

Udział ruchu organicznego w ruchu z Google wzrósł z 17,5% na około 27,5%.

 

Witryna nr 7

 
Niestety nie posiadam już dostępu do GA dla tej witryny.

Witryna jest przystosowana do urządzeń mobilnych.

strona przystosowana do urządzeń mobilnych

Pomiar pozycji

Witryna nr 7 - pozycje fraz
fraza nr poz. komputer poz. mobilna
1 5 3
2 4 4
3 2 2
4 27 34
5 6 6

Trzy z pięciu fraz znajdują się na tych samych pozycjach w obydwóch typach wyników.
Różnica o 7 pozycji dla frazy nr 4 nie jest istotna, ze względu na odległe pozycje.

Podsumowanie

Patrząc się na powyższe zestawienie pozycji oraz danych o udziale wejść mobilnych możemy wysnuć następujące wnioski:

– zwiększenie udziałów ruchu mobilnego jest widoczne na każdej ze stron co może świadczyć o ogólnej tendencji wzrostu ruchu z urządzeń mobilnych,

– w wynikach mobilnych zwiększyła się ilość stron zoptymalizowanych pod urządzenia mobilne,

– strona bez optymalizacji może być wysoko w wynikach tak jak przed wprowadzeniem zmian.

A to oznacza, że niewiele się stało co pisałem już po miesiącu od wprowadzenie przez Google zmian.

Na pewno dużym sukcesem tej firmy jest to, że RWD lub inny typ wersji mobilnej stały się standardem przy budowanie nowych stron.

Wiele starych stron zostało także przez ten rok zoptymalizowane. Dotyczy to także stron, które miały aplikacje zamiast wersji mobilnej.

Myślę, że wersja mobilna witryny jest tylko jednym z czynników, które wpływają na pozycje, dlatego przynajmniej obecnie, brak takiej wersji nie dyskwalifikuje witryny z wyników mobilnych.

Google zapowiedziało kolejne zmiany w tej materii, czekamy więc cierpliwie, choć myślę że zmiany tak jak poprzednio nie wpłyną radykalnie na wyniki mobilne.

6 komentarzy

  1. Autor Michał dodany 29 kwietnia, 2016

    Mobilegeddon to termin wylansowany przez seowców z USA, moim zdaniem, trochę na wyrost. Aż takiej katastrofy nie ma.
    Zgodzę się, że w dobie rosnącego ruchu mobile, optymalizacja witryny (zarówno SEO, jak i UX) pod urządzenia mobilne to konieczność, ale póki co, nie zauważyłem, żeby witryny “mobile-unfriendly” miały jakieś większe trudności z pozyskiwaniem ruchu. Moim zdaniem wszystko zależy od intencji i frazy, no i… branży. Komercyjne tematy jak zawsze na tapecie i rządzą się innymi prawami ;-)

    Są jednak badania, np. Mediative, z których wynika, że na mobile’u liczy się jedynie TOP4, które zbiera ponad 3/4 ruchu, a resztę mało kto: http://mchl.gr/1MlUu0F

    Google zapowiada kolejny update w maju 2016, więc poczekajmy i zobaczymy co się zmieni.

    Pozdrawiam

  2. Autor Marcin Teraz Top dodany 30 kwietnia, 2016

    Generalnie jakoś Mobilegeddon nie dotknął mnie bezpośrednio. Zawsze stawiałem na RWD z prostego powodu – Klientów, którzy coraz częściej przeglądają strony na smartfonach. A jak się im zaprezentuje niedostosowaną stronę, to można zapomnieć o współpracy. Więc dobrze, że Google wzięło to pod uwagę.

  3. Autor mkane dodany 30 kwietnia, 2016

    Dzięki za link.
    Osobiście przeglądam dużo dalej niż top4, często nawet dalej niż na komputerze. Ale mniej czytam na witrynach korzystając ze smartfona.

  4. Autor Dariusz Jurek dodany 1 maja, 2016

    Ja zauważyłem że tel algo prędzej dotyczył on domen z mniejszym autorytetem niż dużych firm.

  5. Autor Michał Barczyk dodany 9 maja, 2016

    Mobilegeddon to my mamy w autobusach, tramwajach i pociągach. Już teraz prawie nikt nie czyta książki… wszyscy wpatrzeni w telefony, tablety. Lada moment i zapomnimy jak się rozmawia.

  6. Autor Paweł Wordpress dodany 30 maja, 2016

    Ogólnie to jeszcze się nie spotkałem z jakimś znacznym wpływem mobilności strony na pozycje, ale mimo wszystko dziękuję za zestawienie