Mobile-first indexing standardem dla nowych domen

Mobile-first indexing czyli zasada indeksowania stron przez boty dla urządzeń mobilnych jest z nami już przynajmniej od września 2018.

Jeszcze tylko w styczniu i lutym otrzymałem nowe informacje o domenach, dla których zostało „Włączone indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych” – tak brzmiał tytuł wiadomości.

Wydawało by się więc, że już wszystkie domeny są tak indeksowane.

Jednak tak nie jest.

Google właśnie ogłosiło, że zasada Mobile-first indexing będzie standardowo włączona od początku dla nowych domen.

Tak więc domen, które nie były jeszcze nigdy indeksowane przez Google.

Oznacza to, że:
a) są jeszcze domeny, które indeksują się „starą metodą”
b) kupiona nowa ale już używana kiedykolwiek domena, nie będzie miała standardowo włączonej tej opcji.

Jak sprawdzić czy domena indeksowana jest wg Mobile-first indexing?

W każdej chwili możemy sprawdzić czy domena obsługiwana jest przez boty mobilne czy komputerowe.

W tym celu musimy mieć dostęp do konta w Google Search Console z uprawnieniami do sprawdzanej domeny.

W Sekcji „Sprawdzenie adresu URL” podajemy jakikolwiek istniejący adres sprawdzanej strony.

Otrzymując wynik jak poniżej:

komputerowy Googlebot

możemy mieć pewność, że obecnie dla tej domeny Mobile-first indexing nie jest włączony.

Zostawiłem dane z drugiej sekcji by pokazać, że ograniczenie indeksowania tagiem „noindex” to nie blokada pobrania strony.
Sprawdzaną stronę Google pobrał ale nie zaindeksował.

Załóżmy, że pobrał ją tylko po to by dowiedzieć się, że nie może indeksować :).

Za to jak w sekcji „Skanowanie” widnieje poniższa informacja:

smartfony Googlebot

To strona skanowana jest już według nowej zasady.

Podsumowanie

Zmiana zasad dla nowych domen będzie obowiązywać od 1 lipca 2019 roku. Mamy więc chwilę na przyjrzenie się mobilności nowych witryn.

Z drugiej strony obecnie pewnie już nikt chyba nie tworzy nowych stron bez wersji mobilnej, także zmiana przejdzie płynnie i po cichu.

4 komentarze

  1. Autor Sabina dodany 24 czerwiec, 2019

    Należy też się upewnić, że każda podstrona odpowiednio wyświetla się na smartfonach. Brak dostosowania witryny do telefonu skutecznie zniechęca odwiedzających stronę.

  2. Autor TomekK. dodany 16 lipiec, 2019

    Szczególnie trzeba przyjrzeć się wszelkim aspektom związanych z mobile first index, gdyż Google bierze to pod uwagę. Nie wiedziałem jednak, że niektóre strony indeksują się „starą metodą” ;) Ciekawe jakie ;) Co do komentarza koleżanki wyżej nie tylko taka strona zniechęca użytkowników, ale wyniki w SERP-ach też spadają z tego powodu ;)

  3. Autor Ideo Force dodany 13 sierpień, 2019

    Mobile-first index jest już dość mocno widoczny od pewnego czasu. Ta zmiana pociągnęła za sobą dość dużo zmian. Wiele stron, które miały wypracowaną pozycję spadło w wyniku braku wersji czytelnej na ekranach urządzeń mobilnych, a z kolei mniejsze, ale nowoczesne witryny znacznie na tym zyskały. Bardzo przydatny wpis, pozdrawiamy!

  4. Autor Piotr dodany 11 wrzesień, 2019

    Skoro stawiamy na mobile first, to moim zdaniem google powinno rankingować wyżej strony, które są zgodne z U/UI. To, że strona skaluje się do ekranu mobilnego nie oznacza, że jest responsywna.