X

RODO a SEO

Jak wiemy już 25 Maja zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące danych osobowych czyli RODO. Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO) będą obowiązywać na całym terenie UE.

I dotyczyć będą przetwarzania danych osobowych a według definicji dane osobowe to wszelkie informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej.

Obecne przepisy są bardziej liberalne niż wchodzące w maju. Dlatego wiele firm przygotowuje się na nie już od długiego czasu.

Nie jestem specjalistą od RODO dlatego nie będę się tutaj wymądrzał. Jednak wielu naszych Klientów porusza ten temat.

Jak więc wygląda związek RODO z SEO?

Patrząc się na SEO jako szereg działań na witrynie (optymalizacja) i poza nią (linkowanie) to nowe przepisy nie wymagają żadnych zmian. Przecież w ten sposób nie pozyskujemy danych osobowych. Odpowiadając na najczęstsze pytanie – certyfikat SSL także nie jest potrzebny.

Musimy jednak zastanowić się nad tym czy na samej witrynie pozyskujemy te dane. A jak wiemy możliwości takich jest dużo.

Sklepy

Na pewno kwestia RODO dotyczy sklepów internetowych, które siłą rzeczy pozyskują nasze dane. I nie ważne czy wymagamy zakładania kont czy można zamówić jedynie wpisując dane „na raz”.

Wielu producentów sklepów z pudełka lub SaaSy modyfikuje oprogramowanie tak by były zgodne z przepisami. Warto się więc zainteresować nową wersją.

Trzeba jednak uważać bo zdarzają się przypadki robienia sobie z obecnych zmian okazji do zwiększenia przychodów. Wczoraj jednak z dużych firm rozesłała maile do Klientów z informacją, że muszą zrobić audyt za 2000 zł netto i od mają płacić 500 zł netto za przetwarzanie danych. Najciekawsze jest to, że sklep u nich w promocji na rok kosztuje niecałe 300 zł. Niestety w takich przypadkach trzeba będzie migrować na inną platformę.

Sklepy napisane dla nas wymagają naszej interwencji by dopasować je do zmian.

Formularze

Kolejny temat to wszelkiego typu formularze.

Formularze kontaktowe – niezależnie czy mają jedno pole z adresem e-mail lub telefonem czy też 10 pół z adresami itd.

Formularze zapisu na newslettera, powiadomieniami itd także pozyskują dane.

Właśnie doszedłem do wniosku, że zmiany dotyczą także blogów bo dodając komentarz trzeba zostawić przecież adres e-mail. A i on wchodzi w zakres danych osobowych.

Przy czym na tym blogu nie muszę nic zmieniać bo ustawa dotyczy firm a blog mój jest prywatny. Więc firmy mające blogi firmowe, gdzie można komentować także muszą na nie spojrzeć pod kątem RODO.

Co trzeba zmienić?

Największą widoczną zmianą to konieczność uzyskiwania każdorazowo pozwolenia na przetwarzanie danych. Pozwolenie musi być wydaje danej firmie w wiadomym celu.

Musimy więc dodać do naszych formularzy odpowiednie mechanizmy to umożliwiające np checkbox. No i należy pamiętać, że zgody te nie mogą być standardowo zaznaczone.

Zmianie ulegają też regulaminy i polityka prywatności, które muszą być dostosowane do nowych przepisów.

No i oczywiście trzeba się zastanowić nad samą procedurą przetwarzania danych w firmie ale to wybiega już poza temat strony internetowej i SEO.

Podsumowanie

Na pewno warto poświęcić na to zagadnienie „chwilę” i dowiedzieć się więcej niż ja napisałem powyżej. Moją treść proponuję potraktować jako przypomnienie o temacie niż poradę. Temat jest poważny a za nieprzestrzeganie tych przepisów przewidziane są kary pieniężne.

Jak macie inne pomysły na co trzeba na stronie zwrócić uwagę pod kątem RODO to zapraszam do podzielenia się nimi w komentarzach.

View Comments (11)

1 2
Related Post