Podsumowanie roku – pozycjonowanie i nie tylko

I kolejny rok nam mija..
Jak zawsze o tej porze, kilka słów refleksji.

Pozycjonowanie – niewątpliwie tematem roku z naszej branży są dziwne działania Google w zakresie obdarowywania serwisów rożnej maści filtrami.
Kilka ironicznych słów, w tym temacie, napisałem we wpisie o „depozycjonowaniu„.
Niestety nie wszyscy zrozumieli sens mojej wypowiedzi, o czym mogłem sie przekonać w mailach jakie otrzymałem.
Sytuacja z filtrami trwa od sierpnia i choć ostatnio coraz mniej się ludzie żalą to niestety zjawisko to cały czas istnieje o czym przekonałem sie 23 grudnia, podczas swoistego kolejnego „rzutu”.

Parę słów, jakże oczekiwanego wyjaśnienia, pojawiło się na oficjalnym blogu Google. Nie omieszkałem oczywiście skomentować to w tym wpisie.
Dalej uważam, że część z tej wypowiedzi to swoiste brednie i pobożne życzenia ekipy Google.

Pozycjonowanie stron, na pierwszy rzut oka, nie jest mechanizmem skomplikowanym.
Wykorzystujemy algorytm wyszukiwarek, dodając plusiki tak by uzbierana miarka była „cięższa” od wagi konkurencji.

Nie dziwi mnie przeto zapał szerokiej publiki to samodzielnych prób pozycjonowania.

Niektórym to nawet nieźle wychodzi, szkoda tylko, że ośmieleni sukcesem często podejmują się pozycjonowania stron swoich klientów a z tym bywa już gorzej.
Nie wszyscy bowiem klienci przyjmują do wiadomości, że coś jest niezależne od pozycjonera, zwłaszcza po przeczytaniu mniej lub bardziej udanych wypocin pracowników Google.

Muszę też tutaj wspomnieć o „poradniku SEO” udostępnionym przez Google. Był to dobry krok by wskazać webmasterom podstawy, jeśli chodzi o korzyści z odpowiedniej budowy serwisu.
Dla pozycjonera powyższy spis reguł powinien być znany od podszewki, jeśli ktoś przeczytał w tym dokumencie jakąś sensacyjną informację to powinien się zastanowić nad swoją wiedzą.
Tak czy inaczej – „Google dziękujemy Ci” :).

Nie wiem czy możemy dziękować za nowe funkcje w wyszukiwarce Google, jakimi są podpowiedzi fraz oraz możliwość podbijania pozycji poprzez głosy użytkowników.
Podpowiedzi, mimo, że mają pomóc, powoli prawdopodobnie niszczą tzw „długi ogon”. Nie mam, w tym temacie, jeszcze 100% opinii, ponieważ wprowadzenie tego mechanizmu w czasie zbliżających się Świąt, moim zdaniem zafałszowało możliwość wyciągnięcia wniosków. Zobaczymy jak będzie w kolejnym roku.

Funkcja umożliwiająca głosowanie, na razie jest dostępna tylko zarejestrowanym użytkownikom, do tego z pewnych krajów. Powstał lekki szum w branży, jednak wydaje mi sie, że niewiele to zmieni sedno pozycjonowania. Najwyżej zmienią się narzędzia. Jeśli to wejdzie w standard to może się nawet okazać, że pozycjonowanie będzie prostsze niż było, bo takie mechanizmy jest naprawdę łatwo oszukać.

Czarnym koniem w branży pozycjonowania okazały się wszelkiego rodzaj listy stron zaplecza SWLi, tworzone przez teoretycznie „kolegów” z branży i wysyłanie owych list do Google.
Nie rozumiem do dziś po co te afery były i komu miały się przysłużyć. Tym bardziej, że skutek miały nijaki, SWLe stoją i mają się dobrze.

Porażką roku, w naszej branży jest SEODopalacz, system, który miał niby zrewolucjonizować naszą branże a dołączył do wielu mniej niż pośrednich systemów, które dają jakieś plusy jedynie właścicielom (jeśli dają).
Sorry Jeżu, pomysł w założeniach może OK ale wykonanie tragiczne o czym dobrze niestety wiesz.
Gratuluje za to PR`u, podbiłeś swoją ocenę w oczach wielu, tak niewiele od siebie dając.

O innych „nowych” systemach nie mam co pisać bo nauczony powyższym doświadczeniem jeszcze innych nie testowałem.

Będąc pozycjonerem, nie byłbym sobą jakbym nie wspomniał o pierwszym w Polsce procesie sądowym, w którym padło stwierdzenie „pozycjonowanie stron”. W procesie tym skazany został prawdopodobnie pozycjoner, który obraził w wyszukiwarce głowę naszego państwa. Obraza polegała na wypozycjonowaniu serwisu na obraźliwe słowo.
Swoją droga uśmiałem się słuchając „stworzył program komputerowy” i inne tego typu stwierdzenia ludzi, którzy tak naprawdę nie wiedzieli o co chodzi.

Patrząc na ten kończący już się rok, widzę, że branża pozycjonowania stron, poczyniła kolejne ważne kroki by wyjść z cienia i zająć odpowiednie miejsce w torcie reklamowym w Internecie.
Pojawia się coraz więcej firm pozycjonerskich, które mają na tyle dużą siłę przebicia by być zauważone przez innych dużych graczy internetowych. Przykładem niech będzie nawiązanie współpracy między Home.pl a Performance Media.
Oczywiście sama akcja była biciem piany ale nie można o tym fakcie zapomnieć. To nie jest jedyna współpraca jaką można było zauważyć, inni registratorzy też proponują usługi pozycjonowania.

Jeśli chodzi o reklamę i „bicie piany” to nie mogę pominąć majstersztyku jakim jest kampania na prezydenta USA – czarnoskórego Baracka Obamy. Niewątpliwie jest to najlepsza kampania marketingowa mijającego roku. Połączenie wszystkich dostępnych kanałów reklamowych, gry i internet, TV i prasa dała efekt, w postaci czarnoskórego prezydenta USA – czy ktoś podejrzewał kilka lat temu, że jest to w ogóle możliwe ?
Na szczęście u nas w Polsce politycy moją dużego laga w wyciąganiu wniosków, bo bałbym się co będzie w kolejnych wyborach prezydenckich u nas.

Podsumowując, mimo tego co tu napisałem, mijający rok nie był zły. Można nawet powiedzieć, że był to jeden z lepszych jakie ostatnio mieliśmy.
Lepszy patrząc branżę pozycjonowania i patrząc na życie w Polsce.

Oby nadchodzący rok nie był gorszy niż ten, który prawie już minął.
Tylko tego Wam życzę!

7 komentarzy

  1. Autor Paweł Zinkiewicz dodany 31 grudnia, 2008

    Jako że w 2009 zmieniam miejsce zamieszkania i miejsce pracy, to zdecydowanie musi być lepiej niż w tym ;-) Dzięki za fajne podsumowanie, a już myślałem że to ja nie umiem używać SEODopalacza, bo lepsze efekty mam w naszym wyjątkowym systemie linków reklamowych… ;-)

  2. Autor mkane dodany 31 grudnia, 2008

    …a już myślałem że to ja nie umiem używać SEODopalacza, bo lepsze efekty..

    Samo używanie nie jest „tragiczne”. Jakby wszystkie mechanizmy działały poprawnie to i efekty prawdopodbnie by były widoczne.

  3. Autor hajer dodany 6 stycznia, 2009

    Generalnie dobre podsumowanie mkane. Co do SEODOpalacza nie mogę się nie zgodzić. Idea bardzo zacna, ale jakość poniżej poziomu – a szkoda.

    Pzdr z Piły.

  4. Autor mkane dodany 8 stycznia, 2009

    Hajer aż do Piły cię wywiało ?

    pozdrawiam

  5. Autor Xann dodany 9 stycznia, 2009

    Gratuluje , bardzo dobry tekst lubię poczytać kogoś kto czuje temat.

  6. Autor hajer dodany 9 stycznia, 2009

    mkane zaiste ;), ale czy aż to bym nie powiedział, raptem 100km od Poznania.

    Wszędzie dookoła podsumowania, a SEODopalacza kolejna osoba nie pochwala. Jeżu popracuj nad jakością – koniecznie!

  7. Autor SeoNiewypał Jeża? :: Wordpress SEO dodany 19 stycznia, 2009

    […] i zmienić treści licząc na linki i wyższy PR. Sorry Jeżu, ale tak jak można przeczytać u mkane, założenia świetne, ale rzeczywistość przerosła wszystkich […]